استاندارد اجباری عرقیات گیاهی، ضرورت روز کشور

نوع مقاله : ستون‌ها

نویسنده

استاد پژوهش، بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایران

10.22092/irn.2024.130989

چکیده

ضرورت اجباری شدن استاندارد برای عرقیات گیاهی
پیش‌از‌این در‌مورد تولید عرقیات گیاهی استاندارد، به‌عنوان یکی از ضروریات روز کشور، در یکی از ستون‌های همین نشریه، مطلبی نوشته بودم (سفیدکن، 1400). در آن ستون به سه نکته مهم که باید در تولید عرقیات گیاهی مورد‌توجه ویژه قرار گیرند، اشاره کردم که به‌طور خلاصه عبارتند از:
1- تهیه عرقیات از گیاهان سالم، تازه و با کیفیت و بدون هر گونه آلودگی میکروبی
2- انتخاب گیاهان حاوی ترکیبات اسانسی برای عرق‌گیری، که در شرایط تقطیر (دمای جوش آب) مواد مؤثره آنها قابل استخراج و حل‌شدن در آب است و این ترکیبات حاوی هیچ ترکیب غیرمطلوب و مضری نیستند و خاتمه دادن به این باور غلط که از هر گیاه دارویی می‌توان عرق تهیه کرد.
3- استاندارد بودن عرقیات تولید‌شده و انطباق مشخصات فیزیکو‌شیمیایی آن مثل pH، عدد اسیدی، عدد استری، میزان اسانس موجود در آن، نوع و درصد ترکیبات حل‌شده در عرق، میزان احتمالی عناصر سنگین، یا باقی‌مانده سموم گیاهی موجود در آن با استانداردهای ملی یا بین‌المللی. 

عنوان مقاله [English]

The necessity of making the standard compulsory for herbal essences

نویسنده [English]

  • Fatemeh Sefidkon
Professor, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-

پورتال سازمان ملی استاندارد، https://standard.inso.gov.ir