زندگینامه استاد فقید زنده‌یاد دکتر حسین حبیبی کاسب « پدر علم خاک‌های جنگلی و مرتعی ایران»

نوع مقاله : دانشمندان ایرانی

نویسنده

دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران

10.22092/irn.2024.130990

چکیده

قایقی خواهم ساخت
خواهم انداخت به آب
دور خواهم شد از این خاک غریب
که در آن هیچ کسی نیست که در بیشه عشق
قهرمانان را بیدار کند
یکی از شخصیت‌‌های علمی دانشگاه تهران، که در طول عمر کوتاهشان، علاوه ‌بر علوم جنگل، مرتع و منابع طبیعی کشور، بر آموزه‌های اخلاقی و انسانی تأثیر بسیاری بر جای گذاشت، استاد فقید، زنده‌یاد دکتر حسین حبیبی‌کاسب بودند که به حق باید ایشان را «پدر علم خاک‌های جنگلی و مرتعی ایران» نامید.
در خرداد ماه سال 1320 شمسی، درست سه ماه پیش از حمله نیروهای شوروی سابق به ایران و تصرف مناطق شمال کشور، در خانواده‌ای متوسط در شهر چالوس فرزندی چشم به جهان گشود که پدرش نام مبارک «حسین» را بر وی نهاد. حسین حبیبی‌کاسب دوره دبستان را در یکی از مدارس شهر به پایان رساند و در زمانی که هنوز سیزده سال بیشتر نداشت، مادر خود را پس از یک دوره بیماری طولانی از دست داد. وی با غم سنگین بی‌مادری و مشقت‌های فراوانی که به وی تحمیل می‌شد، تحصیلات متوسطه را در دبیرستان‌های چالوس با درجه ممتاز به پایان رساند. او مجبور بود، برای امور زندگی در هنگام تحصیل در کارخانه حریربافی چالوس، که کانون فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی آن دوران به حساب می‌آمد، به کار مشغول شود. تأمین معاش زندگی و مشقت‌های فراوان، تأثیر عمیقی بر اراده خستگی‌ناپذیر، بینش و تفکر اجتماعی و سیاسی او نهاد. سختی راه در این مرحله از زندگی موجب شد با کوله‌باری از عشق به مردم، به انسانی با تجربه و سرد‌و‌گرم‌چشیده روزگار تبدیل شود. حسین حبیبی‌کاسب با چنین پیشینه فکری، علمی و بینشی برگرفته از تنش‌های اجتماعی عصر خویش، در سال ۱۳۴۰(ش) پس از اتمام دوره دبیرستان، وارد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران شد. همواره در برابر ناملایمات و سختی‌های زیاد با درایتی که ناشی از علم، اخلاق، اخلاص و صمیمیت ایشان بود، می‌ایستاد و جایگاه خود را در سنگر مبارزه با ظلم و جور حفظ می‌کرد. دوران تحصیلات دانشگاهی ایشان با حوادثی مانند زلزله بوئین‌زهرا و سیل جوادیه تهران مصادف بود. حس انسان‌دوستی و بینش اجتماعی وی سبب شد، به‌فوریت به یاری هموطنان سیل‌زده و زلزله‌زده بشتابد. ایشان با مدیریتی که از خود بروز داد، بخش بزرگی از دانشجویان را به مشارکت در این امر تشویق کرد و کمک‌های مالی و خدمات بسیاری را برای سانحه‌دیدگان و نیازمندان فراهم نمود.

عنوان مقاله [English]

The biography of the late Professor Hossein Habibi Kaseb "The father of the science of forest and rangeland soils of Iran"

نویسنده [English]

  • Vahid Etemad
Natural Resources Faculty of Tehran University
چکیده [English]

-