نتایج تغییر اقلیم در دبی چه بود؟

نوع مقاله : ستون‌ها

نویسنده

سر‌مؤلف ارزیابی جهانی تغییر اقلیم، IPCC و برنده مشترک جایزه صلح نوبل در سال 2007 میلادی، عضو هیئت‌علمی و مشاور تغییر اقلیم- مجری تدوین استراتژیک «برنامه کلان تحقیقات تغییر اقلیم»

10.22092/irn.2024.130988

چکیده

بیست و هشتمین نشست اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم (UNFCCC- COP28) در دبی برگزار شد. طبق فهرست منتشر‌شده از طرف مسئولین کنوانسیون تغییر اقلیم در سازمان ملل متحد، درمجموع 83884 نفر از 196 کشور عضو، 2331 سازمان ناظر و 1002 سازمان رسانه‌ای (مدیا) در این جلسه حضور داشتند. البته تعدادی (2089 نفر) هم به صورت غیرحضوری در جلسه شرکت کردند.
بیست و هشتمین نشست سالانه آب‌و‌هوایی سازمان ملل متحد، که دولت‌ها در آن درمورد چگونگی محدود کردن تولید سوخت‌های فسیلی و آماده شدن برای تغییرات آب‌و‌هوایی بحث خواهند کرد، از پنجشنبه ۹ آذر در امارات آغاز شد و تا ۲۱ آذر ادامه پیدا کرد. بیش از ۷۰ هزار مهمان از ۱۹۸ کشور جهان (197 کشور به‌علاوه اتحادیه اروپا) از‌جمله رهبران ۱۸۰ کشور در این اجلاس شرکت نمودند (منبع خبر داخلی).
کنفرانس تغییرات آب‌و‌هوایی 2023 سازمان ملل متحد (COP28) شامل پنجمین جلسه اعضای توافق‌نامه پاریس (CMA 5) نیز بود. برای برگزاری COP28 در دبی، 153 کشور از مجموع 193 کشور عضو از این قطعنامه حمایت کردند، 10 کشور از‌جمله آمریکا، اسرائیل و اتریش رأی منفی و 23 کشور ازجمله بریتانیا و آلمان رأی ممتنع دادند.
معمولاً برگزاری چنین جلسات مهم و گسترده‌ای برای کشورها مهم است، زیرا می‌توانند حداکثر استفاده را در رابطه با اهداف ملی بنمایند و نظرات خود را بیان‌ کنند و در صورت امکان در قالب مصوبات سازمان ملل متحد زمینه اجرایی‌شدن آنها را فراهم نمایند. به همین منظور در اکثر اوقات، چنین جلساتی علاوه‌بر هدف اصلی، حاشیه‌هایی را نیز به همراه دارد. کشور ایران در سال 1992 میلادی کنوانسیون را امضا کرد و در سال 1996 به‌طور رسمی و قانونی به عضویت کنوانسیون درآمد.

عنوان مقاله [English]

What were the outcomes of climate change in Dubai?

نویسنده [English]

  • Mostafa Jafari
The Lead Author of IPCC; joint awarded of the Nobel Peace Prize in 2007; Member of Academic Board and Executive Director of the "Macro Plan of the Strategic Formulation of Climate Change Research
چکیده [English]

-

- سایت سازمان ملل متحد
- سایت کنفرانس COP28