ایجاد ارزش افزوده در صنعت گل محمدی با تولید اسانس تام

نوع مقاله : ستون‌ها

نویسنده

استاد، مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

10.22092/irn.2023.129137

چکیده

آمارهای ارائه‌شده در بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهند، سطح زیر کشت گل محمدی از سال 1398 تاکنون از حدود 26 هزار هکتار به حدود 31 هزار هکتار رسیده است و همچنان معاونت باغبانی در وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت آن برنامه توسعه دارد. براساس یک مطالعه در سال 1398، ایران بیش از 70درصد از گل محمدی جهان را تولید می‌کند، اما سهم آن از تجارت جهانی این محصول تناسبی با میزان تولید نداشته و بسیار کم است. در حال حاضر، محصولات اصلی حاصل از کشت گل محمدی، گلاب و پس از آن تولید و صادرات غنچه خشک است.
افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در سال‌های اخیر، بدون توسعه متوازن صنایع تبدیلی یکی از علل اصلی کاهش قیمت گل محمدی در سال جاری نسبت به سال قبل بوده است که باید در اسرع وقت به آن توجه شود. یکی از راه‌حل‌های کلیدی برای سودآوری تولید گل محمدی و عملیاتی کردن توسعه سطح زیر کشت آن، راه‌اندازی کارخانجات تولید اسانس تام از آن است. صادرات گلاب با توجه به حجم زیاد و قیمت کم، قابل توسعه نیست، ارسال آن نیز به بازارهای اروپا و امریکا ممکن نیست، بازار داخل هم ظرفیت محدودی دارد، در‌حالی‌که گران‌ترین محصول تولیدی از گل محمدی که دارای بازار جهانی است، اسانس و پس از آن کانکریت و ابسولوت است.

عنوان مقاله [English]

Creating added value in the rose flower industry by producing total essential oil

نویسنده [English]

  • Fatemeh Sefidkon
Professor, research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.