چگونه تغییر در یک تک‌ژن منجر به ایجاد گونه جدیدی از گل میمون شد

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

پژوهشگر، بخش تحقیقات گیاه‌شناسی، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

10.22092/irn.2023.128672

چکیده

گل‌های میمون در طیف غنی از رنگ‌ها، از زرد تا صورتی و از قرمز تیره تا نارنجی می‌درخشند، اما حدود 5 میلیون سال پیش، برخی از آنها رنگ زرد خود را از دست دادند. در ماه فوریه، در دهمین شماره مجله Science، گیاه‌شناسان دانشگاه Connecticut در مانسفیلد توضیح می‌دهند که چه اتفاق ژنتیکی منجر به حذف رنگدانه زرد این گیاه شده است و پیامدهای این حذف برای تکامل گونه‌های آن چه بوده است.
     گل‌های میمون به رشد در خاک‌های نامساعد و غنی از مواد معدنی، که سایر گیاهان نمی‌توانند در آن رشد کنند، همچنین تنوع در شکل و رنگ شهرت دارند. آنها نمونه‌ای از یک کتاب راهنما هستند که نشان می‌دهند چگونه یک تغییر تک‌ژنی، می‌تواند منجر به ایجاد گونه جدیدی شود. در این مورد، یک گونه گل میمون در حدود 5 میلیون سال پیش، رنگدانه‌های زرد گلبرگ‌هایش را از دست داد و رنگ صورتی به خود گرفت تا زنبورها را برای گرده‌افشانی به خود جذب کند. بعدها، گونه‌ای در نسل‌های آینده، جهش‌ها را در ژنی به نام YUP جمع‌آوری و رنگدانه‌های زرد را بازیابی کرد و منجر به تولید گل‌های قرمز شد، این گونه دیگر زنبورها را به خود جذب نمی‌کرد، در عوض، مرغ مگس‌خوار کار گرده‌افشانی را برای آنها انجام می‌داد و منجر به جدایی ژنتیکی گل‌های قرمز و ایجاد گونه جدید می‌شد.

عنوان مقاله [English]

How a single-gene change led to a new species of monkeyflower

نویسنده [English]

  • Maede Fadaei Khojasteh
Research Expert, Botany Research Division, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-