زندگینامه استاد زیبا جم‌زاد،‌ پیشکسوت علم گیاه‌شناسی ایران

نوع مقاله : دانشمندان ایرانی

نویسنده

دانشیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

10.22092/irn.2023.128670

چکیده

تاریخ کشور ما مملو از داستان زندگی زنان و مردان سخت‌کوش و بااراده‌ای است که با وجود ناملایمات، به پیش راندند و نقش ماندگار خود را رقم زدند. تأسیس باغ گیاه‌شناسی ملی ایران و مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در پیش از نیم قرن گذشته، مجال ظهور دانشمندانی کم‌نظیر را در علوم طبیعی و گیاهی برای کشور فراهم کرد. آنچه امروز با نام باغ گیاه‌شناسی ملی ایران شناخته می‌شود و وجود آن از افتخارات کشور است، نتیجه تلاش افراد متخصص و توانمندی است که عمر خود را وقف ایجاد آن کردند و کاشت هر یک گیاه در آن، برایشان مأموریتی شبانه‌روزی بوده است تا امروز که حاصل عمر ایشان، باغ گیاه‌شناسی ملی ایران را با تنوع بیش از ۴۰۰۰ گونه گیاهی، در کنار مجموعه هرباریوم مرکزی ایران، تبدیل به سرمایه‌ای بی‌مانند برای نسل‌های آینده کرده است.
سرکار خانم دکتر زیبا جم‌زاد از‌جمله تأثیرگذارترین افراد در احداث و تکمیل رویشگاه‌ها و کلکسیون‌های باغ گیاه‌شناسی و پرورش و آموزش کارشناسان و محققان علاقه‌مند و متخصص بوده است. جدیت، دقت، تمرکز، نکته‌سنجی، سخت‌کوشی و مطالعه مستمر از ایشان شخصیت یگانه‌ای ساخته است که در همه حیطه‌های فعالیتشان طی دوران کاری خود آثار ماندگاری برجای گذاشته‌اند تا جایی که گفتن و نوشتن از تاریخچه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران و مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور بدون ذکر فعالیت‌های ایشان میسر نیست.

عنوان مقاله [English]

The biography of Ziba Jamzad, a pioneer of Iranian botany

نویسنده [English]

  • Parisa Panahi
Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands,, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-