بعد از بارش باران، میکروب‌های بیابان گازهای گلخانه‌ای قوی را بازدم می‌کنند

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

پژوهشگر، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

10.22092/irn.2023.128376

چکیده

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، چگونه پس از بارندگی، میکروب‌ها در خاک بیابان یک شکل از آلودگی را به دیگری تبدیل می‌کنند. این نوع گازها به گاز شادی‌آور معروفند.
گاز شادی‌آور یا بیهوشی، اکسید نیتروس، در بیهوشی به کار می‌‌رود و استنشاق آن گاهی موجب خنده و شادی می‌شود. در‌واقع، گاز اکسید‌نیتروژن یا N2O سومین گاز گلخانه‌ای قوی است. دانشمندانی که این تحقیق را انجام دادند از مقدار تولید N2O در گرمای بیابان شگفت زده شدند.
الکس کریکلز (Alex Krichels)، دانشمند محیط‌زیست UCR (University of California, Riverside) و اولین نویسنده این مطالعه جدید، گفت: «این فرایند فقط در خاک‌های غرقابی اتفاق می‌افتد. از‌آنجایی‌که بیابان در بیشتر مواقع سال خشک است، تصور نمی‌کردیم که این فرایند در خاک‌های خشک هم رخ دهد.»
محققان در این مطالعه، که در مجلهBiogeochemistry  منتشر شد، بررسی می‌کنند که چگونه و چرا باکتری‌های ساکن در بیابان N2O تولید می‌کنند. این پژوهش بر‌اساس پژوهش منتشر‌شده در سال 2020 شکل گرفته است، زمانی که تیمی به رهبری دارل جنرت (Darrel Jenerette)، بوم‌شناسUCR  دریافتند که خاک‌های بیابانی پس از باران، مقادیر چشمگیری N2O  تولید می‌کنند.

عنوان مقاله [English]

Following rain, desert microbes exhale potent greenhouse gas

نویسنده [English]

  • Elham Noori
Research Expert, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran