الگوهای بال پروانه‌ها (روزپروازها) از junk' DNA ' قدیمی آنها پدید می‌آید

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

پژوهشگر بخش تحقیقات حمایت و حفاظت، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

10.22092/irn.2023.128375

چکیده

براساس تحقیقات جدید، الگوهای بال در پروانه‌ها یک طرح پایه برای خود دارند که توسط DNA تنظیمی غیرکدکننده (non-coding regulatory DNA) تنظیم شده است و تنوع بال‌ را در گونه‌های مختلف پدید می‌آورد.
مطالعه‌ای با عنوان «تشابه عمیق تنظیم‌کنندگی طرح الگوی بال پروانه‌ها» (Deep cis-regulatory homology of the butterfly wing pattern ground plan)، که در مجله Science منتشر شد، توضیح می‌دهد، چگونه DNA ای که بین ژن‌ها قرار می‌گیرد- به نام junk' DNA' یا DNA تنظیمی غیرکدکننده (non-coding regulatory DNA)- یک طرح پایه‌ای را که طی ده‌ها تا صدها میلیون سال حفظ شده در خود جای می‌دهد و در‌عین‌حال به الگوهای بال‌ اجازه می‌دهد تا به سرعت تکامل یابند.
این تحقیق از این ایده پشتیبانی می‌کند که یک طرح با الگوی رنگی قدیمی، قبلاً در ژنوم، کدگذاری شده است و DNA تنظیمی غیرکدکننده مانند سوئیچ‌هایی عمل می‌کند که برخی از الگوها را نمایان می‌کند و برخی دیگر را نادیده می‌گیرد.
آنی مازو- وارگاس (Anyi Mazo-Vargas) گفت: «ما علاقه‌مندیم بدانیم، چگونه یک ژن یکسان می‌تواند این ظاهر بسیار متفاوت پروانه‌ها را بسازد». او استاد اکولوژی و زیست‌شناسی تکاملی در کالج کشاورزی و علوم زیستی است.

عنوان مقاله [English]

Butterfly wing patterns emerge from ancient 'junk' DNA

نویسنده [English]

  • Reihaneh Gholami
Research Expert, Research Institute of Forest and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization
Mazo-Vargas, A., Langmüller, A.M., Wilder, A., van der Burg, K.R.L., Lewis, J.J., Messer, P.W., Zhang, L., Martin, A. and Reed, R.D., 2022. Deep cis-regulatory homology of the butterfly wing pattern ground plan. Science, 378 (6617): 304.
https://www.sciencedaily.com/releases/2022/10/221021145842.htm