احیا و توسعه جنگل‌های ایران، قسمت دوم، نقد و بررسی برنامه‌های گذشته و چشم‌انداز آینده

نوع مقاله : گفتگوهای چالشی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

2 معاون جنگل سازمان منابع ‌طبیعی و آبخیزداری کشور

3 رییس شورای عالی جنگل و مرتع

4 استاد پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

5 دانشیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

10.22092/irn.2023.128370

چکیده

مبانی و مباحث نظری احیا و توسعه جنگل در شماره 36 نشریه طبیعت ایران مطرح شد. همچنین، به قسمتی از ‌چالش‌ها و نقاط ضعف برنامه‌های احیا و توسعه در سال‌های گذشته و موضوعاتی مثل ضرورت احیا و توسعه جنگل‌ها، تصمیم‌های غیرکارشناسی مسئولان کشور درمورد احیا و توسعه، توسعه ‌بی‌رویه و بی‌توجهی به توسعه پایدار، بی‌توجهی به مدیریت اکوسیستمی، مشکلات اجرایی و مقطعی بودن برنامه‌ها، تغییر برنامه‌ها با تغییر مدیران و نبود اراده ملی برای احیا و توسعه جنگل‌ها اشاره شد.
در این شماره به برنامه‌های جاری و چشم‌انداز برنامه احیا و توسعه جنگل‌های ایران با توجه به شروع برنامه هفتم توسعه و موضوع کاشت یک میلیارد نهال در 4 سال خواهیم پرداخت. برنامه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و توصیه و برنامه بخش پژوهش برای احیا و توسعه جنگل‌های کشور در این گفت‌وگو بررسی خواهد شد. در این جلسه از حضور آقایان دکتر نقی شعبانیان، دکتر کامران پور‌مقدم، دکتر عادل جلیلی و دکتر مهدی ‌پورهاشمی بهره بردیم و با ایشان به گفت‌وگو نشستیم.

عنوان مقاله [English]

Restoration and development of Iran's forests, Part II: Review of past programs and future prospects

نویسندگان [English]

  • Ahmad Rahmani 1
  • Naghi Shabanian 2
  • Kamran Pour Moghaddam 3
  • Adel Jalili 4
  • Mehdi Pourhashemi 5
1 Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangeland, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
4 Professor, research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
5 Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands,, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran