چگونه گیاهان تحت تنش خودشان آسپرین تولید می‌کنند

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

کارشناس ارشد، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

گیاهان با تولید اسید‌سالیسیلیک، که به نام آسپرین نیز شناخته می‌شود، از خود در برابر خطرات محیطی مانند حشرات، خشک‌سالی و گرما محافظت می‌کنند. اسید‌سالیسیلیک به‌طور طبیعی در گیاهان وجود دارد، در‌واقع پیش‌ساز آسپرین است و نقش مهمی برای پیام‌رسانی، تنظیم و دفاع از پاتوژن ایفا می‌کند. دانشمندان دانشگاه UC Riverside به‌تازگی مقاله‌ای را در نشریه Science Advances منتشر و بیان کردند، گیاهان چگونه تولید اسید‌سالیسیلیک را تنظیم می‌کنند. این مطالعه جدید نشان می‌دهد، گیاهان چگونه می‌توانند از این فرایند برای محافظت از تنش‌های فزاینده ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی استفاده کنند.
دانشمندان از طریق آزمایش‌ بر گیاه آرابیدوپسیس (Arabidopsis) دریافتند، گرما، آفتاب بی‌امان و شرایط خشک‌سالی باعث می‌شود سلول‌های گیاه، یک مولکول هشدار‌دهنده به نام MEcPP تولید کنند که در باکتری‌ها و انگل‌های مالاریا دیده می‌شود، حین ساخته‌شدن این مولکول، اسید‌سالیسیلیک تولید می‌شود، ‌اسیدسالیسیلیک در کلروپلاست گیاهان یا اندامک‌های کوچک سبز رنگی که فرایند فتوسنتز در آن انجام می‌شود، برای پاسخ به تنش تولید می‌شود. ویلهلمینا فن ‌د ‌ون (Wilhelmina van de Ven)، زیست‌شناس گیاهی UCR و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «گیاهان نیز درست مثل ما، برای درد‌ها از مسکن استفاده می‌کنند».
جین‌ژنگ وانگ (Jin-Zheng Wang)، متخصص ژنتیک گیاهی UCR و نویسنده اول این مقاله گفت: «ما دوست داریم از دانش به‌دست‌آمده برای بهبود مقاومت محصولات استفاده کنیم، این کار در تأمین نیاز غذایی در جهانی که به‌طور فزاینده در حال گرم شدن است، اهمیت بسیاری دارد».

عنوان مقاله [English]

How stressed-out plants produce their own aspirin

نویسنده [English]

  • Mahdie Agha Mohammadi
Msc. Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-