تحلیل‌های جهانی، جنگل‌های در معرض خطر را شناسایی می‌کند

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

کارشناس ارشد، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

جنگل‌ها با تغییرات آب‌و‌هوایی در شرایطی مرگبار و حساس به سر می‌برند، آنها دی‌اکسیدکربن را توسط میلیاردها برگ از هوا دریافت می‌کنند و تا زمانی که تغییرات آب‌و‌هوایی، خشک‌سالی‌ها، آتش‌سوزی‌ها و تغییرات اکوسیستم در مراحل اولیه، آنها را از بین نبرد، از تنوع زیستی بالایی برخوردارند.
در مطالعه‌ای که توسط ویلیام اندرگ‌ (William Anderegg)، مدیر افتتاحیه مرکز علوم و سیاست آب‌و‌هوایی دانشگاه ویلکس یوتا (Utah's Wilkes) و همکارانش انجام شد، خطر تغییر اقلیم برای جنگل‌ها از سه جنبه ذخیره‌سازی کربن، تنوع زیستی و از بین رفتن جنگل‌ها در اثر اختلالاتی مانند آتش‌سوزی، یا خشک‌سالی ارزیابی شد. نتایج این بررسی نشان داد، جنگل‌ها در برخی مناطق خطرات مشخص و ثابتی را تجربه می‌کنند و در نقاط دیگر خطرات آنها به‌دلیل پاسخ‌های متنوع از رویکردهای مختلف، در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی کمتر است. در‌واقع اندرگ اعتقاد داشت، نبود قطعیت در تحقیقات بسیاری از نقاط، نشان‌دهنده این است که بررسی‌های علمی بیشتر و سریع‌تری نیاز است.
برای این کار اندرگ گروهی را متشکل از پژوهشگران انگلستان، آلمان، پرتغال و سوئد تشکیل داد.

عنوان مقاله [English]

Global analysis identifies at-risk forests

نویسنده [English]

  • Firooze Hatami
Research Expert, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-