جنگل‌های بارانی آمازون در حال از دست دادن انعطاف‌پذیری خود هستند: شواهد جدید از تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های ماهواره‌ای

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

کارشناس ارشد، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

 
نتایج تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های حاصل از تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا نشان می‌دهند، جنگل‌های بارانی آمازون در حال از دست دادن توانایی انعطاف‌پذیری خود در برابر عوامل تخریبی هستند. این ناتوانی، ناشی از تنش حاصل از قطع درختان یا آتش‌سوزی است، دخالت‌های انسانی منجر به وقوع تغییرات آب‌و‌هوایی، اگرچه هم‌اکنون به‌صورت قطعی در این جریان نقشی ندارند، اما احتمالاً در آینده، اهمیت زیادی خواهند داشت.
توانایی انعطاف‌پذیری حدود 75درصد از این جنگل‌ها، در برابر رویدادهای تخریبی ازجمله خشک‌سالی یا آتش‌سوزی، از اوایل دهه 2000 به‌طور مداوم کاهش یافته است، دانشمندان از این رخداد به‌عنوان یک هشدار یاد می‌کنند. این شواهد با استفاده از تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های ماهواره‌ای مربوط به زیست‌توده گیاهی و بهره‌وری آن به دست آمده است. کاهش انعطاف‌پذیری و توانایی احیای دوباره جنگل‌های بارانی آمازون پس از مواجهه با رویدادهای تخریبی مانند خشک‌سالی یا آتش‌سوزی، می‌تواند به معنای افزایش خطر نابودی آنها باشد. نیکلاس بوئرز (Niklas Boers) از مؤسسه تحقیقات آثار آب‌و‌هوایی پوتسدام (Potsdam) و دانشگاه فنی مونیخ که این پژوهش را به‌طور مشترک با محققان دانشگاه اکستر (Exeter) در بریتانیا انجام داده‌ است، می‌گوید: «مشاهده کاهش این‌چنینی در انعطاف‌پذیری این جنگل‌ها، بسیار نگران‌کننده است.»

عنوان مقاله [English]

Amazon rainforest is losing resilience: New evidence from satellite data analysis

نویسنده [English]

  • Maryam Masoom Tamimi
Research Expert, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.