چگونه گیاهان از 500 میلیون سال قبل برای سکنی گزیدن روی زمین تکامل یافته‌اند

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

پژوهشگر، بخش تحقیقات گیاه‌شناسی، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،

چکیده

تجزیه‌و‌تحلیل یکی از بزرگ‌ترین مجموعه داده‌های ژنومی گیاهان نشان می‌دهد که چگونه آنها میلیون‌ها سال پیش، زمین را به تسخیر خود درآوردند.

دانشمندانی که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه داده‌های ژنومی گیاهان را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند، کشف کردند که چگونه گیاهان اولیه روی زمین، صدها میلیون سال پیش، مکانیسم‌های مورد‌استفاده برای کنترل آب و «تنفس» را در خشکی تکامل بخشیدند. نتایج مطالعه‌ای توسط دانشگاه بریستول (Bristol) و دانشگاه اسکس (Essex) در نشریه New Phytologist منتشر شد که در آن به کشف روندهای مهمی از چگونگی تکامل سیستم‌های انتقال آب در گیاهان و امکان سازگاری آنها در آینده در پاسخ به تغییرات اقلیمی اشاره شده است. طی 500 میلیون سال گذشته، تکامل گیاهان خشکی، از افزایش تنوع زیستی در سیاره‌ای که به‌طور روزافزون سرسبز شده، حمایت کرده است. گیاهان در طول تکامل خود سازگاری‌هایی همچون برگ‌ها و ریشه‌ها را به دست آورده‌اند که به آنها امکان کنترل آب و بهره‌مندی از زمین را می‌دهد. برخی از این «ابزارها» که در گیاهان اولیه کره زمین تکامل یافته‌اند، امروزه هم در خزه‌های کوچک و هم در درختان غول‌پیکر که اکوسیستم‌های پیچیده جنگلی را تشکیل می‌دهند، یافت می‌شوند.

عنوان مقاله [English]