طرح معما در دیرینه‌شناسی گیاهی با کشف فسیل‌های گیاهی در واشنگتن

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

پژوهشگر، بخش تحقیقات گیاه‌شناسی، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،

چکیده

کشف دو نمونه فسیل گیاهی جدید از ایالت واشنگتن که به‌خوبی حفظ شده‌اند، دیرینه‌شناسان گیاهی را وادار به تجدید‌نظر در شرح چگونگی پراکنش گیاهان در طول کرتاسه پسین، یعنی حدود 66 تا 100 میلیون سال قبل نمود.
تحقیقات منتشر‌شده در New Phytologist، جزئیات دو میوه بال‌دار فسیل‌شده از جنس Ceratopetalum را توصیف می‌کند که پیش‌تر تصور می‌شد پراکنش آن طی دوره کرتاسه به نیمکره جنوبی محدود شده است. حال، این فسیل‌ها در جزیره Sucia در ایالت واشنگتن کشف شده‌اند. این کشف شگفت‌انگیز باعث شده است که دیرینه‌شناسان به بررسی مجدد این موضوع بپردازند که دامنه پراکنش آنها به چه میزان گسترده بوده است و این انتشار چگونه ممکن است رخ داده باشد.
کینا تانگ (Keana Tang)، نویسنده اصلی این مقاله، دانشجوی دکترای اکولوژی و زیست‌شناسی تکاملی در دانشگاه کانزاس و مؤسسه تنوع زیستی KU و موزه تاریخ طبیعی می‌گوید: «ما در این مقاله، دو میوه فسیل‌شده نسبت داده‌شده به جنس Ceratopetalum و خانواده گل‌دار Cunoniaceae را مطالعه کردیم». «هم خانواده Cunoniaceae و هم جنس Ceratopetalum هنوز اعضای زنده‌ای دارند. نکته جالب توجه این است که در حال حاضر جنس Ceratopetalum تنها در استرالیا یافت می‌شود، پس حضور تمام خانواده به نیمکره جنوبی محدود می‌شود، بنابراین، جای شگفتی است که این فسیل را اینجا، در نیمکره شمالی پیدا کنیم. ما فکر کردیم، او چطور خودش را به اینجا رسانده است؟»

عنوان مقاله [English]

Discovery of ancient plant fossils in Washington points to paleobotanic mystery

نویسنده [English]

  • Maede Fadaei Khojasteh
Research Expert, Botany Research Division, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-