با توجه به 9200 گونه کشف نشده، تعداد گونه‌های درختان کره زمین، 14درصد بیشتر از گونه‌های شناخته‌شده تاکنون است

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

کارشناس ارشد، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

نتایج مطالعه جدید توسط 100 دانشمند برتر دنیا با استفاده از بزرگ‌ترین پایگاه داده جنگلی نشان داد، حدود 73000 گونه درختی روی زمین وجود دارد و حدود 9200 گونه هنوز کشف نشده است.
برآورد جهانی از تعداد گونه‌های درختی حدود 14درصد بیشتر از تعداد موجود است، احتمالاً بیشتر گونه‌های کمیاب کشف‌نشده، جمعیت بسیار کم و پراکنش فضایی محدودی دارند. یافته‌های جدید با هدف حفاظت از جنگل‌ها باعث شده است این گونه‌های آسیب‌پذیر در برابر دخالت‌های انسانی مانند جنگل‌زدایی و تغییرات آب‌و‌هوایی اولویت‌بندی شوند.
پیتر ریچ (Peter Reich)، اکولوژیست جنگلی دانشگاه میشیگان (Michigan)، در مقاله‌ منتشرشده در 31 ژانویه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم نشان داد، در معرض تهدید بودن تاکسون‌های نادر در برابر فشارهای انسانی بیانگر آسیب‌پذیری تنوع زیستی جنگل‌های جهان در برابر دخالت‌های انسانی، به‌ویژه تغییر کاربری و آب‌و‌هوا است. ریچ مدیر مؤسسه‌Global Change Biology اشاره کرد، با ایجاد یک معیار کمی، می‌توان برای حفاظت از درختان و جنگل‌ها و کشف درختان جدید و گونه‌های مرتبط در نقاط خاصی در آینده کار کرد. برای این مطالعه، محققان دو داده فراوانیِ درخت و حضور آن را از دو مجموعه داده جهانی Global Forest Biodiversity Initiative و TREECHANGE، با هم ترکیب کردند. پایگاه‌ داده‌های ترکیبی در‌مجموع، 64100 گونه درختی مستند را در تمام دنیا نشان داد که در‌واقع مشابه مطالعه قبلی بود (حدود 60000 گونه درختی در این سیاره). نویسنده دیگر این مقاله جینگ‌جینگ لیانگ (Jingjing Liang) از دانشگاه Purdue هماهنگ‌کننده Global Forest Biodiversity Initiative، گفت که مجموعه داده‌های فردی در یک مجموعه داده جهانی بزرگ از داده‌های سطح- درخت با هم ترکیب شود. این مجموعه داده شامل فردی است که وارد یک توده جنگلی می‌شود و هر درخت را به‌صورت جداگانه اندازه‌گیری می‌کند، در انتها مجموعه‌ای از اطلاعات درباره گونه درختی، اندازه و سایر ویژگی‌های آن دارد. 

عنوان مقاله [English]

Number of Earth's tree species estimated to be 14% higher than currently known, with some 9,200 species yet to be discovered

نویسنده [English]

  • Firoozeh Hatami
Research Expert, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-