مطالعات نشان می‌دهند 7 تا 9 درصد از گیاهان آوندی اروپا در سطح جهانی در معرض تهدید هستند.

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

پژوهشگر، بخش تحقیقات گیاه‌شناسی، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،

چکیده

7 تا 9 درصد از تمام گونه‌های گیاهان آوندی که در اروپا ظهور یافته‌اند، در مقیاس جهانی در معرض خطر هستند. این مطلب، نتیجه مطالعه‌ای است که توسط محققان مرکز تحقیقات یکپارچه تنوع زیستی در آلمان (iDiv)، دانشگاه مارتین لوتر هال- ویتنبرگ و دانشگاه لایپزیگ انجام شد. محققان، فهرست قرمز گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض را در اروپا با داده‌های مربوط به پراکنش جهانی آنها ترکیب کردند. این مطالعه که در مجله Plant, People, Planet منتشر شده و به ارزیابی تمام سطوح تهدید گونه‌های گیاهی کمک کرده است،  از فعالیت‌های بین‌المللی حفاظت از طبیعت حمایت‌ می‌کند.
چه اطمینانی از بقای گونه‌های گیاهی و جانوری وجود دارد؟ ریسک انقراض آنها تا چه میزان بالا است؟ پاسخ به این سؤالات، بسته به ارزیابی عوامل تهدید‌کننده، در مقیاس منطقه‌ای، ملی و جهانی داده خواهد شد که به «لیست قرمز» شهرت دارد. قانون‌گذاران و به‌طور‌کلی سازمان‌های حافظ طبیعت، در تصمیم‌گیری‌های ویژه مرتبط با اقدامات حفاظتی، براساس این فهرست‌ها اقدام می‌کنند. مشکل این است که تعداد زیادی لیست قرمز، در سطوح ملی وجود دارد، اما بیشتر آنها با لیست قرمز جهانی گونه‌های در معرض خطر انقراض، که توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) تدوین شده است، منطبق نیستند. اگرچه، جامع‌ترین لیست جهانی موجود، هنوز فاقد ارزیابی تهدید برای تقریباً 90درصد از گونه‌های گیاهی شناخته‌شده است، که این امر شکاف عمیقی در ارزیابی‌ها محسوب می‌شود.

عنوان مقاله [English]

7 to 9 percent of all European vascular plants are globally threatened, study finds

نویسنده [English]

  • Maede Fadaei Khojasteh
Research Expert, Botany Research Division, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-