زندگینامه مهندس احمد دالکی

نوع مقاله : دانشمندان ایرانی

نویسنده

عضو شورایعالی جنگل، مرتع و آبخیزداری سازمان جنگلها و مراتع کشور

چکیده

به جرأت می‌توان گفت، تمامی متخصصان منابع طبیعی کشور و تحصیل‌ کرده‌های علومی که به‌نوعی با بررسی پدیده‌های سطح زمین سر و کار دارند، با عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای و کاربرد‌ آنها آشنایی و در فعالیت‌های حرفه‌ای خود به نوعی با آن برخورد داشته‌اند. البته در این میان در برخی از رشته‌ها و فعالیت‌ها همچون کارشناسی دعاوی مربوط به امور کشاورزی و منابع طبیعی، در محاکم قضایی عکس‌های هوایی از مهمترین ابزار و مستندات بررسی‌ها می‌باشد و بدون آن تصمیم‌گیری در برخی موارد غیر ممکن است. بدین واسطه دو دانشمند گرانقدر آقایان مهندس احمد دالکی و دکتر محمود زبیری که اولین افراد متخصص در زمینه علم سنجش از دور و کاربرد عکس‌های هوایی در علوم منابع طبیعی بوده‌اند و کتاب بسیار ارزشمند این دو استاد، باعنوان «اصول تفسیر عکس‌های هوایی با کاربرد در منابع طبیعی» که اولین‌بار انتشارات دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۰ چاپ نمود، برای متخصصین مربوطه آشنا و شناخته شده است. استاد گرامی جناب آقای مهندس احمد دالکی در ابتدای فصل اول این کتاب، بیان می‌دارند؛ «سنجش از دور یا دورکاوی عبارت است از: اصول، عمل بازیابی، شناسایی و تشخیص عوارض و اجرام واقع در فاصله دور که با استفاده از تصاویر و ابزار شناسایی انجام می‌گردد. به‌عبارت دیگر سنجش از راه دور را می‌توان شناسایی از فاصله نیز تعریف نمود که این فاصله می‌تواند چند متر تا چند هزار کیلومتر باشد».

عنوان مقاله [English]

Engineer Ahmad Dalaki

نویسنده [English]

  • Mehdi Zohdi
Member of High Council of FRWO
- زبیری محمود و احمد دالکی، ۱۳۸۸، اصول تفسیر عکسهای هوایی با کاربرد در منابع طبیعی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهاردهم، ۱۳۸۸.
- بایندری منوچهر، ۱۳۹۷، شبگرد آسمان، زندگینامه احمد دالکی، پدر نجوم آماتوری ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. نشر ناصح.