1-هشدار به دولتمردان جدید، توسعه و مسیری که باید طی شود (قسمت چهارم)؛ ما در اعمال قانون ناموفقیم 2-انتشار ششمین گزارش ارزیابی جهانی تغییر اقلیم پس از شش سال تلاش

نوع مقاله : ستون‌ها

نویسندگان

1 استاد پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

2 دانشیار پژوهش، موسسۀ تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران.ایران.

چکیده

1-در لابلای خبرهای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی، چند خبر به عناوین مختلف تکرار می­شوند: آزادسازی سواحل دریا، تخریب ویلاها در عرصه­های طبیعی، ساخت­و­ساز در حریم باغ گیاه­شناسی ملی ایران، جلوگیری از ساخت­و­ساز در داخل جنگل و از این قبیل موضوعات. سوال اساسی این است که این ساخت­و­سازها که در جای نامناسب اتفاق افتاده، ناشی از خلا قانونی است یا قانون اعمال نمی­شود؟ قوانین متعدی در منابع­طبیعی و بخش کشاورزی وجود دارد که جهت حفظ این عرصه تصویب شده است ولی عملاً یا ناقص اجرا شده و یا اصلاً اجرا نشده است که در این ارتباط به صورت مصداقی موضوع قابل بررسی است؛
2-گروه کاری دوم (WGII) هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) در تداوم اجرای وظایفی که در رابطه با ارزیابی جهانی تغییر اقلیم بر عهده دارد، ششمین گزارش خود را با محتوی اثرگذاری، سازگاری و آسیب‌پذیری (Impact, Adaptation, and Vulnerability) در 28 فوریه 2022 با پیام دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز رئیسIPCC  منتشر کرد.
در تهیه این گزارش، 270 نفر دانشمند از 67 کشور مشارکت داشتند که با بهره‌گیری از همکاری 675 نفر و با بررسی بیش از 34000 سند علمی، شامل مقالات داوری و چاپ شده (که در متن به آنها ارجاع داده شده است)، گزارش ارزیابی را ارائه کردند.
فصل‌بندی گزارش گروه کاری دو، براساس تقسیمات جغرافیایی قاره‌ای، تنظیم و ابعاد مختلف آثار تغییرات اقلیمی بر بخش‌های مختلف بررسی شد. تقسیمات مورد‌نظر شامل آفریقا،‌آسیا، استرالیا، آمریکای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و جزایر کوچک است که در نقشه زیر مشاهده می‌شوند.

عنوان مقاله [English]

1- We are unsuccessful in enforcing the law 2-Release of sixth assessment report (IPCC_WGII, ar6) after six year of efforts

نویسندگان [English]

  • Adel Jalili 1
  • Mostafa Jafari 2
1 Professor, research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extention Organization (AREEO), Tehran, Iran.