نقد کتاب "بازرویی طبیعی بلوط"

نوع مقاله : نقد کتاب

نویسنده

دانشیار، گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران

چکیده

بازرویی طبیعی بلوط عنوان کتابی است که در سال ۱۳۹۹ شمسی به قلم دو تن از پژوهشگران مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور آقایان دکتر مهدی پورهاشمی و دکتر خسرو ثاقب‌طالبی به زیور طبع آراسته شد. این کتاب تقریبا جزو اولین مجموعه کتاب‌هایی است که اختصاصا درمورد بذر جنس بلوط به‌عنوان مهم‌ترین عناصر درختی بوم‌سازگان های جنگلی ایران که در غرب کشور در جنگل‌های زاگرس از گستردگی و پراکندگی بیشتری برخوردار می‌باشد، به چاپ رسیده است. این کتاب در 299 صفحه با تصاویر رنگی با جلدی بسیار زیبا زیر نظر کمیته انتشارات مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و داورانی از خارج از مؤسسه منتشر شده و حاوی اطلاعات و یافته‌های ذیقیمتی درباره بذر گونه‌‌های مختلف این جنس می‌باشد.
درختان جنگلی به‌عنوان موجودات زنده بوم‌سازگان‌های طبیعی با توجه به شرایط آب و هوایی و خاکی دائماً در حال فعالیت زیستی هستند. این فعالیت‌ها به‌صورت‌های مختلف از قبیل گل دادن، باز شدن برگ‌ها، میوه‌دهی، خزان و خواب زمستانی در مناطق معتدله ظاهر می‌شوند. نتیجه این فعالیت‌های زیستی درختان منجر به تولید بذر در سنین، مقادیر مختلف با شکل‌های گوناگون و با تناوب بذردهی در جنگل می‌‌شود.

عنوان مقاله [English]

Review of the book "natural reproduction of Oak"

نویسنده [English]

  • Vahid Etemad
Associate Prof., Department of Forestry and Forest Economics, Faculty of Natural Resources, University of Tehran, Karaj, Iran
چکیده [English]

-