بررسی مدیریت آب در حوزه‌های کارون، کرخه، زهره– جراحی و ارتباط آن با گرد و غبار خوزستان

نوع مقاله : گفتگوهای چالشی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

2 استاد پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

3 استادیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

4 بخش تحقیقات بیابان-موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

چکیده

از سال 1395 که موضوع گرد و غبار در خوزستان، به بحرانی برای استان و کشور تبدیل شد، وزارت جهاد کشاورزی، مسئولیت کنترل و تثبیت گرد و غبار خوزستان و مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، مسئولیت مطالعات و ارائه برنامه تثبیت و مهار ریزگردها را بر عهده گرفت. در دو شماره قبلی نشریه طبیعت ایران، با حضور مهمانان و دست‌اندرکاران، درمورد چگونگی ورود مؤسسه به موضوع، مطالعات و کارهای اجرایی بحث و گفت‌وگو شد. کارگروه مطالعاتی مؤسسه حین بررسی موضوع به این نتیجه رسید که علل فعال شدن کانون‌های بحرانی ریزگرد را باید در خارج از استان جستجو کرد و برای پی بردن به این علل، بررسی و مطالعه حوزه‌های آبخیزی که این استان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ضروری است. در این شماره از نشریه طبیعت ایران، آقای دکتر عادل جلیلی ریاست محترم مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سرکار خانم‌ها دکتر فاطمه درگاهیان، دکتر سکینه لطفی‌نسب‌اصل، دکتر سمانه رضوی‌زاده و دکتر سمیرا زندی‌فر از اعضای محترم هیئت‌علمی و دکتر زهرا سعیدی‌فر کارشناس محترم بخش تحقیقات بیابان مؤسسه که مطالعات مربوط به وضعیت آب در سه حوزه کارون بزرگ، کرخه و زهره جراحی را انجام داده‌اند، حضور دارند.

عنوان مقاله [English]

Investigation of water management in Karun, Karkheh, and Zohreh-Jarahi basins and its relationship with dust in Khuzestan

نویسندگان [English]

  • Ahmad Rahmani 1
  • Adel Jalili 2
  • Fateme Dargahian 3
  • Sakine Lotfi Nasab 3
  • Samane Razavi Zade 3
  • Samira Zandifar 3
  • Zahra Saeedifar 4
1 Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands,, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
2 Professor, research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., Research Institute of Forests and Rangelands Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-