نقد و بررسی کتاب «معرفی گیاهان دارویی سازگار با شرایط آب‌و‌هوایی مناطق خشک»

نوع مقاله : نقد کتاب

نویسنده

دانشیار پژوهش، باغ گیاه‌شناسی کاشان، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کاشان، ایران

چکیده

این کتاب توسط آقایان مهندس عباس زارع­زاده، مرحوم مهندس پرویز باباخانلو و مهندس محمد­رضا عرب­زاده تهیه و تدوین و توسط مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در سال 1399 منتشر شده است. مجموعه حاضر، نتیجه تلاش همکاران بسیار عزیز و تلاشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد (به‌ویژه آقایان مهندس زارع­زاده و عرب­زاده) و سایر اعضای هیئت علمی و پژوهشگران استان یزد و همچنین استاد فقید و پیشکسوت، زنده‌یاد مهندس پرویز باباخانلو که سال‌های متمادی در ستاد مؤسسه و به‌ویژه بخش تحقیقات گیاهان داروئی و معطر در زمینه گیاه­شناسی، شناسائی، معرفی و کشت و پرورش گیاهان داروئی کشور؛ تلاش­های وافر و بی­شائبه­ای را به خرج دادند، بوده که به زیور چاپ آراسته شده است. در این مجموعه نفیس و ارزشمند، نتایج به‌دست آمده از کشت، پرورش و سازگاری بیش از 119 گیاه داروئی کشور در کلکسیون گیاهان داروئی مرکز تحقیقات استان یزد طی 12 سال (1373 تا 1384) جمع­آوری و تدوین شده است. از مجموع 119 گونه گیاه داروئی مورد مطالعه، 78 گونه سازگار به شرایط اقلیمی منطقه گرم و خشک استان یزد معرفی شده‌اند.

عنوان مقاله [English]

Review of the book "Introducing of compatible plants with climatic condition in arid zones"

نویسنده [English]

  • Hossein Batooli
Assosiate Prof., Kashan Botanical Garden, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.