یک سال سخت برای جنگل‌ها، مراتع و چمنزارها

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

کارشناس ارشد، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

تابستان گرم و خشک سال 2018 آثار قابل‌توجهی را روی اکوسیستم‌های مختلف حتی در ارتفاعات بالادست داشت، به‌طوری‌که از سال 1984 تاکنون شاهد سومین تابستان داغ و چهارمین بهار گرم بوده‌ایم.
گروهی از محققان علوم مرتع دانشگاه ETH سوئیس، تأثیر پاسخ فیزیولوژیکی اکوسیستم‌های این منطقه را به خشک‌سالی سال 2018 در انواع پوشش‌های گیاهی جنگل، مرتع و چمنزار مطالعه کردند. این مطالعه شامل بررسی پنج رویشگاه در محدوده ارتفاعی 400 تا 2000 متر از سطح دریا است. تیم Nina Buchmann با دقت، طی چند سال نشان دادند چه مقدار CO2، بخار آب و سایر گازهای گلخانه‌ای در بین گیاهان، اتمسفر، خاک، یا کل اکوسیستم مبادله می‌شود، آنها با این کار چگونگی واکنش رویشگاه‌ها به تغییرات آب‌و‌هوایی را ارزیابی کردند.
نتایج پژوهش‌های این گروه در ویژه‌نامه نشریه Phil Trans B نشان داد گرما و خشک‌سالی سال 2018، تأثیر قابل‌توجهی روی اکوسیستم‌های ارتفاعات پایین داشت. حاصلخیزی جنگل‌های آمیخته کوهستان Lageren (نزدیک زوریخ) و چمنزارهای نزدیک Chamau، در مقایسه با دو سال گذشته، به‌طور متوسط 20 درصد کاهش یافت. در ارتفاعات بالاتر شرایط متفاوتی وجود داشت، به‌طوری‌که همه جنگل‌های سوزنی‌برگ نزدیک Davos، چمنزارهای نزدیک Fruebuel و مراتع آلپی Weissenstein در Albula Pass شاهد دمای بیشتر و فصل رشد طولانی‌تری بودند. این در حالی بود که میزان تنفس برای گیاهان و ارگانیسم‌های خاک در همه رویشگاه‌ها افزایش یافت و این مسئله منجر به کاهش جذب کربن خالص در جنگل‌ها و چمنزارهای Chamau شد، انتظار می‌رفت که در شرایط گرم، این اکوسیستم‌ها به‌عنوان ته‌نشست‌های کربن عمل کنند تا سبب کاهش تغییرات آب‌و‌هوایی شود اما این گونه نبود.

عنوان مقاله [English]

A difficult year for forests, fields and meadows

نویسنده [English]

  • Firoozeh Hatami
Research Expert, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran