گیاهان چگونه میکروب‌های مضر را از میکروب‌های مفید تشخیص می‌دهند

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

استادیار، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،‌ تهران،‌ ایران

چکیده

گیاهان، با تشخیص میکروب‌های مفید، از آسیب میکروب‌های مضر در امان می‌مانند. این موضوع از‌لحاظ تولید محصولات سالم گیاهی و امنیت جهانی غذا، حائز اهمیت است.
بقولات (گیاهان لگوم) با کمک باکتری‌های همزیستی به نام ریزوبیا (Rhizobia) نیتروژن اتمسفر را تثبیت می‌کنند. بنابراین، این گیاهان برای اجتناب از آلوده شدن توسط میکروب‌های بیماری‌زا، باید توانایی تشخیص دقیق باکتری‌های همزیست خود را داشته باشند. بقولات، برای تشخیص این باکتری‌ها، از پروتئین‌های مختلف گیرنده LysM در سطح سلول های بیرونی ریشه خود استفاده می‌کنند. در مطالعه منتشر شده در مجله Science، یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران به رهبری دانشگاه Aarhus، نشان می‌دهند که مولکول‌های دارای علامت بیماری‌زایی (chitin) یا همزیستی (دارای نشانه‌های اتصال به گره‌های همزیستی) توسط نقش‌های مولکولی کوچکی روی گیرنده‌های پروتئینی شناخته می‌شوند، نتیجه این شناسایی، فرایند را به سمت دفاع ضد‌میکروبی، یا همزیستی هدایت می‌کند.

عنوان مقاله [English]