رویکرد راهبردی استفاده از آب‌های نامتعارف در اراضی کشاورزی جنوب شهر تهران

نوع مقاله : دیدگاه‌ها

نویسنده

استادیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

منابع آبی از ارزشمندترین منابع­طبیعی و جز سرمایه­های ملی هر کشور محسوب شده و نقش حیاتی در توسعه پایدار هر کشور ایفا می­کنند. کشور ما یکی از مناطق کم باران جهان است،                به­طوری­که متوسط بارندگی در ایران به حدود یک سوم متوسط آن در جهان می­رسد که توزیع همین مقدار بارندگی ناچیز نیز نامتعادل و نامتوازن است، لذا تنش در منابع آبی در اغلب نقاط کشور مشهود است. همچنین بهره­برداری بی­رویه از منابع آب زیرزمینی که منبع اصلی تامین­کننده آب در مناطق خشک است، موجب شده است که سفره­­های آب زیرزمینی با افت کمی و کیفی شدید روبه­رو شوند. از این رو حفاظت از منابع آب و استفاده مطلوب از این منابع در کشور از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.
از آنجایی­که اکثر فعالیت­های انجام شده با آب منجر به تولید فاضلاب می­شود، لذا منابع آب بالقوه­ای وجود دارد که به­طور پیوسته بر حجم آنها اضافه می­گردد. فاضلاب یا آب نامتعارف آب مصرف شده و زایدی است که در هر منطقه دارای ترکیبات متغیری می­باشد. پارامترهای عمده آب نامتعارف شامل مواد جامد، موادآلی، مواد غذایی، فلزات سنگین، نمک­ها و عوامل بیماریزا است که مقدار نسبی ترکیبات فوق در فاضلاب­های شهری....

عنوان مقاله [English]

Strategic approach to the use of unconventional waters in agricultural lands South of Tehran

نویسنده [English]

  • Azadeh Salehi
Assistant Prof., Research Institute of Forests and Rangeland, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
باقری، ی.ر.، مسکینی ویشکایی، ف.، محمد اسماعیل، ز.، سعادت، س. و رضایی، ح.، 1396. ارزیابی و پهنه­بندی خطر زیست­محیطی فلزات سنگین خاک با استفاده از شاخص­های آلودگی در اراضی زراعی جنوب تهران. محیط زیست طبیعی، منابع طبیعی ایران، 70 (4): 868-857.
تجریشی، م.، 1377. نهر فیروزآباد، آیا می­توان از آن به عنوان یک منبع آب برای آبیاری نام برد؟. شریف، 14(15): 38-31.
حیدری، ا.، 1397. بهره­برداری پایدار از منابع آب و فاضلاب شهری تهران. دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران و دومین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشتی دانشگاه صنعتی اصفهان،  اصفهان، 22-24 آبان، 12-1.
سهیلی، م.، 1373. تاثیر پساب در انباشتگی و انتقال عناصر سنگین در خاک‌های منطقه جنوب تهران. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، رشته خاکشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، 92 صفحه.
صالحی، آ.، 1399. تعیین اراضی مستعد زراعت چوب در حاشیه کلان شهرها با استفاده از آب های نامتعارف (تهران). گزارش نهایی طرح پژوهشی، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، تهران، 46 صفحه.
صالحی، آ.، 1386. رشد و غلظت عناصر معدنی درختان کاج تهران و اقاقیا، آبیاری شده با فاضلاب شهری در فضای سبز جنوب تهران. پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه تربیت­مدرس، دانشکده منابع­طبیعی و علوم دریایی، 119 صفحه.
عباسی، ی.، میرزایی، ف. و سهرابی، ت.، 1397. بررسی توزیع فلزات سنگین در خاک اراضی آبیاری شده با پساب با استفاده از روش کریجینگ و مدل هایدروس: مطالعه موردی در جنوب تهران. سلامت و محیط زیست، 11(3): 364-351.
فصیحی، ح.، 1393. بررسی منابع و پیامدهای جریان فاضلاب­های شهری و صنعتی در روستاهای بخشی از حریم جنوبی تهران.                پژوهش­های روستایی، 5(4): 936-911.
مدیررحمتی، ع.، 1395. توسعه زراعت چوب ضرورتی اجتناب­ناپذیر و حیاتی برای کشور. طبیعت ایران، 1: 21-14.
مردانی، گ.، صادقی، م. و آهنکوب، م.، 1389. بررسی آلودگی خاک­های منطقه جنوب تهران در مسیر رواناب­های سطحی به فلزات سنگین. یادداشت فنی، آب و فاضلاب، 3: 113-108.
یزدانبخش، ا.ر.، اسلامی، ا. و رضایی، س.، 1394. بررسی کیفیت رواناب سطحی کانال فیروزآباد شهر تهران برای مصارف آبیاری. بهداشت در عرصه، 3(3): 26-19.