تشکیل کوه‌ها و باد و باران‌های موسمی به ایجاد مراکز تنوع زیستی کمک کرده‌ است

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

کارشناس ارشد، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

چرا حضور گیاهان و جانوران در برخی مناطق پررنگ و در برخی دیگر کم‌رنگ است؟ این پرسش بزرگ‌ترین سؤال مطرح شده در علم زیست‌شناسی است. درک چگونگی تکامل و گسترش گونه‌ها و غنای بیشتر آنها در برخی مناطق، کلید شناسایی و حفاظت از دنیای پیرامون است.
در مطالعه­ای جدید، دانشمندان زندگی گیاهان را در کوه‌های هنگ‌دوان چین (Hengduan)، هیمالیا و چینگ‌های-تبت (Qinghai-Tibet) بررسی کردند. آنها با استفاده از DNA در شناسایی شجره‌نامه گونه‌های گیاهی، ردپای رشته‌کوه‌های شکل‌گرفته در 30 میلیون سال پیش و باد و باران‌های موسمی پس از آن را در تنوع گیاهی امروز این منطقه یافتند. این پژوهش یک نمونه مشخص از چگونگی تأثیر تغییرات آب‌و‌هوا و محیط بر زندگی روی کره زمین است.  ری (Ree) در این تحقیق، گیاهان در حال رشد مناطق کوهستانی را در ارتفاعات هنگ‌دوان در جنوب غربی چین بررسی کرد. از‌نظر او این منطقه به­نسبت کوچک، به‌عنوان بخش فوق‌العاده جالبی از جهان و پناهگاه یک‌سوم کل گونه‌های گیاهی چین است. در کوهستان هنگ‌دوان مناظر زیبایی از جنگل‌های مخروطی، نهرهای خروشان، دره‌های ناهموار و علفزارهای مملو از گیاهان وحشی به چشم می‌خورند.

عنوان مقاله [English]

Ancient mountain formation and monsoons helped create a modern biodiversity hotspot

نویسنده [English]

  • Maryam Masoom Tamimi
Research Expert, Rangeland Research Division, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran