بررسی نقش بانکهای ژن در حفظ ذخایر ژنتیکی کشور

نوع مقاله : گفتگوهای چالشی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 استاد پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

3 رییس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی

4 رییس بخش تحقیقات ژنتیک و ذخایر توارثی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال

5 دانشیار پژوهشی، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

موضوعی که در این شماره نشریه طبیعت ایران مورد بحث قرار میگیرد نقش بانک‌های ژن در حفظ ذخایر ژنتیکی کشور است. حفاظت از ذخایر ژنتیک ، حفاظت از سرمایه ملی است و تمام کشورهای دنیا روی این موضوع حساس هستند و اقدامات مختلفی را انجام میدهند. باتوجه‌به تغییراتی که در طبیعت در حال وقوع است از جمله تغییر اقلیم و تغییر کاربری اراضی، ذخایر ژنتیکی گیاهی‌ما در معرض خطر بوده و ممکن است برخی گیاهان را در طبیعت از دست بدهیم. برای حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی کشورهای مختلف  تدابیری اندیشیده‌ و راه‌کارهایی را پیش گرفته‌اند، یکی از آنها حفظ اندامهای گیاهای در بانکهای ژن است. هدف ما از گفتگو در مورد بانکهای ژن این است که اهمیت بانکهای ژن، اقدامات صورت گرفته در مورد بانکهای ژن گیاهی در کشور و چالشها و مشکلات پیش رو را بررسی کرده و راهکارهای لازم برای حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی را مورد بحث قرار دهیم. 

عنوان مقاله [English]

The role of gene banks in preserving the country's genetic resources

نویسندگان [English]

  • Ahmad Rahmani 1
  • Ziba Jamzad 2
  • Mohammad Jafar Aghaei 3
  • Behzad Sorkhi 4
  • Behnam Hamzehee 5
1 Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands,, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Prof., Research Institute of forest and rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization, (AREEO), Tehran, Iran.
5 Associate Professor, Department of Botany, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), P. O. Box 13185-116, Tehran, Iran.