جایگاه تحقیقات مکانیزاسیون در منابع طبیعی کشور

نوع مقاله : دیدگاه‌ها

نویسندگان

استادیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

مکانیزاسیون در لغت به معنی استفاده از یک ماشین به عنوان جایگزین یا مکملی  برای نیروی انسانی می­باشد. این تعریف در کشاورزی و منابع طبیعی  ارتقاء یافته و با مفهوم مدیریت صحیح منابع، نهاده­ها و ماشین­آلات و ابزار، به منظور کاهش­ هزینه تولید و افزایش کمیت و کیفیت محصول شناخته می­شود (الماسی و همکاران، 1380؛ بهروزی لار، 1380؛ باقری، 1385). بنابراین با توجه به ماهیت اصلی مکانیزاسیون، این بخش تحقیقاتی می­تواند از نظر مدیریت انرژی، برآورد اقتصادی، تحلیل فرآیندها، معرفی و شناساندن ماشین­آلات و ادوات، بومی­سازی و یا حتی طراحی و ساخت آنها، نقش محوری و اساسی در کمک به افزایش سرعت و دقت عملیات احیاء عرصه­های منابع طبیعی و کاهش هزینه­های انجام این عملیات داشته باشد (برزگر، 1395؛ باقری و مؤذن، 1387). با این وجود  تحقیقات مکانیزاسیون تاکنون جایگاه مناسبی در کشاورزی و منابع طبیعی کشور نداشته و بهای کافی به آن داده نشده است. از دلایل اصلی این مسئله، عدم معرفی و شناخت صحیح رشته تحصیلی و جایگاه آن در کشاورزی و منابع طبیعی، کم توجهی به موضوع مکانیزاسیون و همچنین عدم تعریف طرح­ها و پروژه­های کاربردی، در راستای رفع نیازهای واقعی کشور می­باشد. با همه این تفاسیر، مکانیزاسیون در کشور عمدتاً به حوزه کشاورزی پرداخته و البته به پیشرفت­های مختلفی هم در این زمینه دست یافته است. اما متأسفانه مسئله مکانیزاسیون در منابع طبیعی به شدت نادیده گرفته شده و تحقیقات بسیار کمی در این راستا انجام شده است.

عنوان مقاله [English]

---

نویسندگان [English]

  • Roohollah Rahimi
  • khilil karimzadeh
  • Abbas Gorji Chaksepari
Assistant Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
- الماسی، م.، کیانی، ش. و لویمی، ن.، 1380. مبانی مکانیزاسیون کشاورزی. انتشارات جنگل، تهران، 265 صفحه.
- باقری، ن.، 1385. بررسی سیر تحولات ماشین­های کشاورزی در جهان و تخمین تعداد تحولات تا سال 2020 میلادی. چهارمین کنگره ملی مهندسی ماشین­های کشاورزی و مکانیزاسیون، دانشگاه تبریز، تبریز، 1 تا 2 شهریور:70-61.
- باقری، ن. و مؤذن، ا. ع.، 1387. راهبرد بهینه برای توسعۀ مکانیزاسیون کشاورزی در ایران. پنجمین کنگره ملی مهندسی ماشین­های کشاورزی و مکانیزاسیون، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، 6 تا 7 شهریور: 110-101.
- برزگر، م.، 1395الف. مطالعات راهبردی و تدوین استراتژی سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران در توسعه ماشین­آلات کشاورزی. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایت: http://www.idro.ir.-
-بهروزی لار، م.، 1380. مدیریت تراکتور و ماشین­های کشاورزی. انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 452 صفحه.
- بی­نام، الف1398. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، پایگاه علمی اطلاعات ایران (گنج)، سایت: ttps://ganj.irandoc.ac.ir.
- بی­نام. 1398ب. گروه آموزشی مهندسی ماشین­های کشاورزی، دانشگاه تهران، سایت: https://aet.ut.ac.ir/machinery.