ظهور امواج گرما، پیامد تغییر اقلیم در رویشگاه‌‌های زاگرسی

نوع مقاله : دیدگاه‌ها

نویسندگان

1 دانشیار پژوهش، بخش تحقیقات بیابان، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایران

2 استاد پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

3 استادیار پژوهش، بخش تحقیقات منابع طبیعی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌‌طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایران

10.22092/irn.2024.132014

چکیده

تغییر اقلیم، یکی از بزرگ‌‌ترین چالش‌‌های عصر حاضر در دستیابی به توسعه پایدار است و آنچه امروز آن را به یک چالش جدی در زندگی بشر تبدیل کرده، تغییرات سریع‌‌تر آن نسبت به تغییرات پیش‌‌‌بینی‌شده است. مخاطرات ناشی از گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، قابل شناسایی و برنامه‌‌ریزی است. بنابراین، باید برای شناخت پیامدها و روش‌‌های سازگاری و کاهش اثرات آن تلاش کرد. بررسی ارتباط بین رویدادهای آب‌و‌هوایی حدی و اثرات تغییر اقلیم انسانی در مطالعات نشان می‌دهد، با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به‌دنبال افزایش دما و گرمایش جوی، فراوانی رخداد، تداوم، شدت و گستره جغرافیایی رویداد‌هایی همچون امواج گرمایی (که ارتباط نزدیکی با دما دارند)، شدیدتر و ریسک آنها در مناطق مختلف چندین برابر شده است.

عنوان مقاله [English]

The emergence of heatwaves: a consequence of climate change in Zagros ecosystems

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Dargahian 1
  • Adel Jalili 2
  • Yousof Askari 3
1 Associate Prof., Research Institute of Forest and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Prof., Research Institute of Forest and Rangelands, AREEO, Tehran, Iran
چکیده [English]

-

پورهاشمی، م.، جهانبازی گوجانی، ح.، حسین‌زاده، ج.، بردبار، س.ک.، ایران‌منش، ی. و خداکرمی، ی.، 1396. پیشینه زوال جنگل‌های بلوط زاگرس. طبیعت ایران، 2(1): 37-30.
جلیلی، ع. و پورهاشمی، م.، 1398. معرفی برنامه اقدام مشترک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مدیریت بوم‌‌سازگان زاگرس. فصلنامه جنگل و مرتع، 113: 7-6.