«تغییر اقلیم» و «مصرف انرژی»

نوع مقاله : ستون‌ها

نویسنده

سر‌مؤلف ارزیابی جهانی تغییر اقلیم، IPCC و برنده مشترک جایزه صلح نوبل در سال 2007 میلادی، عضو هیئت‌علمی و مشاور تغییر اقلیم- مجری تدوین استراتژیک «برنامه کلان تحقیقات تغییر اقلیم»

10.22092/irn.2024.131642

چکیده

تغییرات عوامل اقلیمی باعث اثرگذاری بر بخش‌های مختلف می‌شود. این اثرگذاری ممکن است عامل آسیب شود که شدت آن بستگی به میزان آسیب‌پذیری بخش مربوطه دارد. در مواردی برای سازگاری بهتر ممکن است، عکس‌العمل نسبت به این تغییرات به‌صورت طبیعی روی دهد، یا برای سازگاری بیشتر به‌صورت مصنوعی توسط انسان‌ها مدیریت شود.
یکی از مواردی که پس از تغییرات دما و افزایش گرما رخ می‌دهد، تنظیم دمای محل زندگی برای فراهم نمودن محیط مطلوب‌تر است، همان‌طور که در شرایط گرم، برای خنک کردن محیط زندگی و کار و در شرایط سرد برای گرم کردن آنها تلاش می‌شود.
محاسبه میزان درجه خنک کردن، یا گرم نمودن محیط نسبت به دمای مطبوع، از شاخص‌های بررسی اثرات تغییر اقلیم بر انرژی است. دمای مطبوع ممکن است در مناطق مختلف تا حدودی متفاوت باشد، می‌توان این دما را در ایران تقریباً بین 18 تا 21 درجه سلسیوس در نظر گرفت، یعنی اگر دما بیشتر از 21 درجه باشد، نسبت به خنک کردن و اگر کمتر از 18 باشد نسبت به گرم کردن اقدام می‌شود، یا می‌توان در مطالعات و بررسی‌ها یک عدد (درجه میزان دما) را برای هر دو منظور سرمایش و گرمایش در نظر گرفت. بر‌اساس منابع موجود و مطالعات انجام‌شده، دمای 5/15 درجه سلسیوس را برای هر دو منظور به کار برده‌اند.

عنوان مقاله [English]

"Climate Change" and "Energy Consumption"

نویسنده [English]

  • Mostafa Jafari
The Lead Author of IPCC; joint awarded of the Nobel Peace Prize in 2007; Member of Academic Board and Executive Director of the "Macro Plan of the Strategic Formulation of Climate Change Research