سخنی با کمیته‌های علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

نوع مقاله : سخن روز

10.22092/irn.2024.131329

چکیده

اکنون که در سال دوم اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت قرار داریم، لازم است یک‌بار دیگر ضمن اشاره به رئوس دیدگاه‌ها و سیاست‌های مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در قبال این طرح، نقشه راه سال جاری، به‌‌منظور ایفای وظایف مهم و راهبردی کمیته‌های علمی این طرح، ترسیم و اجرا شود.
در ابتدا و به‌طور خلاصه، برخی از دیدگاه‌های کمیته‌ علمی ستادی و مؤسسه را در‌مورد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، یادآوری می‌نماییم:
الف) همان‌طور که بارها اشاره شده است، ضرورت و نیز امکان اجرای این طرح ملی، بر‌اساس مطالعات انجام‌‌شده در این مؤسسه، به‌روشنی اثبات شده است. به‌‌عبارت‌دیگر، نخست، ما ملزم به حفظ،‌ احیا و توسعه فضاهای سبز کشور، اعم از منابع طبیعی و بوستان‌های شهری هستیم. دوم، با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور، امکان کاشت درخت به تعداد یک میلیارد اصله (در قالب زراعت‌‌ چوب، احیای جنگل‌های تخریب‌‌شده، توسعه حساب‌‌شده و کارشناسانه جنگل‌ها، گسترش فضاهای سبز شهری، کاشت درخت در حاشیه راه‌ها و سایر عرصه‌های تحت کنترل مانند پادگان‌ها، مدارس و غیره) وجود دارد و نتایج بررسی‌های علمی این مؤسسه، این ادعا را اثبات و تأیید می‌کند.

عنوان مقاله [English]

A Speech to the Scientific Committees of the People's Billion Tree Planting Plan

چکیده [English]

-