1- هشدار به دولتمردان جدید، توسعه و مسیری که باید طی شود (قسمت دوم).روند فعلی مهاجرت، بحرانی است که یک تمدن را به انقراض می برد 2-اهداف COP26 در راستای توافق نامه پاریس و کنوانسیون تغییر اقلیم

نوع مقاله : ستون‌ها

نویسندگان

1 استاد پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

2 دانشیار پژوهش، موسسۀ تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران.ایران.

چکیده

1-همگان پدیده ای به نام «مهاجرت از ایران » را پذیرفته اند و کمتر کسی است که به آن شک داشته باشد، به طوریکه حتی کمیت آن هم قابل مجادله نیست و خروج سالانه کم وبیش 150 هزار نفر در بیشتر مصاحبه ها و گزارشها دیده می شود. علاوه بر افزایش در آمار مهاجران، تغییر در الگوی مهاجرت نیز قابل مشاهده است.خروج توده ای در جریان انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، این توده شامل قشر وسیعی از سیاستمداران، نظامیان، صاحبان سرمایه، نویسندگان و هنرمندان فعال در رژیم پهلوی بود. پس از آن، خروج مخالفان نظام بود که بیشتر وابسته به گرو ه های سیاسی با مشی مسلحانه در قبال نظام نوپا بودند. رقابت ها و برخوردهای سیاسی درون نظام در اتفاقهای کوی دانشگاه در سال 1378 و انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 ، نوع مهاجرت جدیدی را رقم زد و زمینه خروج تعدادی از فعالان سیاسی و دانشجویان را به وجود آورد. درست است که این نوع مهاجرت ها ازنظر کیفیت نیروی انسانی چشمگیر بود، ولی ازنظر کمی زیاد نبود.
2-انگلستان میزبان بیست و ششمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد COP26 است که در تاریخ 31 اکتبر تا 12 نوامبر سال 2021 در اسکاتلند، شهر گلاسگو (Glasgow ) به صورت مشترک با ایتالیا برگزار شد. بریتانیا سعی داشت قبل از برگزاری کنفرانس نشان دهد که متعهد به همکاری با همه کشورها و پیوستن نیروهای خود به جامعه مدنی، شرکتها و افرادی است که در خط مقدم تغییرات آب وهوایی فعالیت های اقلیمی را تشویق می کنند.

عنوان مقاله [English]

1-Warning to new governmentmen, development and the way to go (Part 2) Current migration trend is a crisis leading a civilization to extinction 2- COP26 objectives in line with the Paris Agreement and the Climate Change Convention

نویسندگان [English]

  • Adel Jalili 1
  • Mostafa Jafari 2
1 Professor, research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extention Organization (AREEO), Tehran, Iran.
چکیده [English]

-