کانو نهای داخلی و خارجی گرد و غبار و علل فعال شدن آنها در سا لهای اخیر

نوع مقاله : گفتگوهای چالشی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 مدیر کل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

3 دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست

4 استادیار پژوهش، بخش تحقیقات بیابان، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

در شماره قبل نشریه طبیعت ایران در موضوع گرد و غبار،  تاریخچه  و پیامدهای آن و کلیاتی مرتبط با این موضوع را مورد بحث قرار دادیم. به دلیل گستردگی  گرد و غبار و اهمیت آن باید چند جلسه دیگر جوانب مختلف مسائل مربوط به گرد و غبار را به بحث بگذاریم و با کمک متخصصان مربوطه آن را تبیین کنیم. هدف ما این است که بتوانیم این موضوع مهم را از زوایای مختلف بررسی کنیم و مردم و مسولین را با ابعاد مختلف این پدیده که در نقاط مختلف کشور با آن درگیر هستیم آشنا کرده و با کمک مطالعات، تحقیقات و کارهای اجرایی صورت گرفته در کشور، راه حلهای مناسب برای چگونگی مواجه شدن با این پدیده را از زبان متخصصین مربوطه شنیده و اطلاع رسانی و چاره اندیشی کنیم.
در این شماره از نشریه طبیعت ایران و در این گفتگو از حضور اقایان دکتر رضا شهبازی (مدیر کل محترم دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور) و دکتر علی محمد طهماسبی بیرگانی (مشاور محترم رئیس سازمان و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط‌زیست) و دکتر حمیدرضا عباسی عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیابان موسسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور که طرحهای تحقیقاتی زیادی را در مورد گرد و غبار و منشاء ریز گردها اجرا کردند استفاده میکنیم.  در این قسمت در مورد کانون‌های داخلی و یا خارجی گرد و غبار که ایران را تحت تاثیر قرار میدهند، روش شناسایی کانون‌ها، نوع کانون‌های ریزگرد (دشتهای سیلابی، اراضی کشاورزی، بیابانها و ...)،مطالعات و اقدامات صورت گرفته در شناسایی یا مهار گرد و غبار در بخشهای اجرایی و تحقیقاتی، الویت این کانون‌ها و کارهایی که باید  برای مهار و یا کنترل و کاهش صدمات ناشی از ریزگردها صورت گیرد و چالشهای مربوط به این پدیده بحث و بررسی خواهیم داشت.

عنوان مقاله [English]

Internal and external dust hotspots and the reasons for their activation in recent years

نویسندگان [English]

  • Ahmad Rahmani 1
  • Reza Shahbazi 2
  • Ali Mohammad Tahmasbi 3
  • Hamid Reza Abbasi 4
1 Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extention Organization (AREEO), Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Desert Research Division, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
چکیده [English]

--