تامین مواد اولیه صنایع چوب و کاغذ کشور با استفاده از "ضایعات هرس نخل"

نوع مقاله : دیدگاه‌ها

نویسنده

مربی پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

ایران کشوری است که تنها حدود 7.5 درصد آن توسط جنگل پوشیده شده و بدین خاطر ایران در زمره کشورهایی با پوشش جنگلی کم   (LFCCs) قرار می­‌گیرد و از نظر تولید چوب قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه­‌های تولید کننده چوب و کاغذ نمی‌­باشد (جلیلی و همکاران، 1386). همچنین  با توجه به سیاست­‌های اتخاذ شده از سوی سازمان جنگل‌ها در زمینه حفظ و صیانت از جنگل­‌های شمال کشور، میزان نشانه­‌گذاری و برداشت چوب در سال­‌های گذشته، سیر نزولی داشته و برداشت چوب از جنگل­‌های کشور کاهش یافته و کارخانه­‌های صنایع چوب و کاغذ کشور با کمبود ماده اولیه روبرو هستند. به‌عنوان مثال کارخانه­‌های تولیدکننده تخته‌خرده چوب و MDF  کشور در سال­‌های اخیر تلاش قابل وصفی را برای رسیدن به مرز تولید بر پایه ظرفیت اسمی‌شان را داشتند که به لحاظ کمبود مواد اولیه هیچگاه به این رکورد دست نیافتند. این در حالی است که کشور همه ساله میلیون­‌ها دلار صرف واردات این محصولات (تخته‌خرده چوب و MDF) و انواع کاغذ می‌­کند که این امر خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور را باعث می­‌شود. این در حالی است که صنایع چوب و کاغذ جزء صنایع با قدمت 40 -50 ساله در کشور می‌باشند و واردات  اجبارا به خاطر کمبود مواد اولیه کارخانه­‌های تولیدی است و محدودیت­‌های تکنولوژیکی آن قابل چشم‌پوشی است. سوال اساسی این است که آیا کشور قادر به تامین مواد اولیه لیگنوسلولزی مورد نیاز کارخانه­‌های تولیدی خود نمی‌باشد و می‌­بایستی جهت تامین محصولات مورد نیاز خود ( تخته‌خرده چوب، MDF و انواع کاغذ) به امر واردات بپردازد؟

عنوان مقاله [English]

Supplying raw materials for wood and paper industry in the country using "palm pruning waste"

نویسنده [English]

  • Hosein HoseinKhani
Senior Research Expert, Research Institute of Forests and Rangeland, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
- بیگی، ب. و جعفری، ا.، 1367. امکان استفاده از نخل بعنوان ماده اولیه در صنایع. گزارش اول . دفتر صنایع استان کرمان.
- بی­ نام.، 1385. 1385. آمار نامه کشاورزی سال زارعی 85-1384. وزارت جهاد کشاورزی،‌ معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، دفتر آمار وفناوری اطلاعات، 05/84: 33-31.
- جلیلی، ع.، عراقی، ک.، حسین‌خانی، ح. و کنشلو، ه.، 1386 . راهبرد تامین پایدار مواد لیگنوسلولزی ایران. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور. 165 صفحه.
- حسین‌خانی، ح.، 1393. ضایعات هرس نخل در تولید تخته فیبر با دانسیته متوسط (MDF) در مقیاس نیمه صنعتی (Pilot plant Scale) . فصلنامه علمی – پژوهشی تحقیقات علوم چوب وکاغذ ایران، 29 (4):‌ 604-591.
- نوربخش، ا.، حسین زاده، ع. و حسین خانی ، ح .، .1380  بررسی امکان ساخت تخته خرده چوب از منابع لیگنو سلولزی جنوب ایران - امکان تولید تخته خرده چوب از ضایعات نخل و سر شاخه‌های چوب کهور پاکستانی. تحقیقات چوب و کاغذ ایران، 15: 87-61.