آیا شرکت‌های اقتصادی به شایستگی به تعهدات محیط زیستی خود پایبند هستند؟

نوع مقاله : دیدگاه‌ها

نویسندگان

استادیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺣﻀﻮﺭش ﺩﺭ ﻃﺒﻴﻌﺖ، ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺳﻮﺩﺟﻮﻳﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﺎﺣﺪﻭﺩﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ­ ﺧﻮﺩ، ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎﺭ ﺷﺪﻳﺪﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ. ﻛﺎﻫﺶ ﮔﻮﻧﻪ­ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻧﻮﺭﻱ، ﮔﻴﺎﻫﻲ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻪ‌ﺩﻟﻴﻞ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻭ ﻧﺎﻣﺴﺎﻋﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ، ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ­ﻫﺎ، ﺩﺭﻳﺎﭼﻪ­ﻫﺎ، ﺁﺏ­ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺮﺯﻣﻴﻨﻲ، ﻛﺎﻫﺶ ﻭﺳﻌﺖ ﺟﻨﮕﻞ­ﻫﺎ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﺪﺗﺮ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﻮﺍ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﺅﻳﺎﻫﺎﻱ ﺗﻮﺳﻌﻪ­ﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮ ﺩﺍﻣﻦ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﮔﺴﺘﺮﺍﻧﺪ. ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺴﻠﻢ ﺑﻪ‌ﻧﻈﺮ ﻣﻲ­ﺭﺳﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻭﻟﺖ­ﻫﺎ ﻭ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻱ ﺑﻴﻦ­ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺳﺎﻟﻴﺎﻥ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ­ﺍﻱ ﺣﺎﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ در ارتباط با پدیده تغییر اقلیم و پیامدهای آن ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﻧﺒﻮﺩﻩ­ﺍﻧﺪ. پدیده­‌ای که به‌دلیل فعالیت­‌های نادرست انسانی و افزایش میزان گازهای گلخانه­‌ای ایجاد شده و پیامدهای متعددی ازجمله افزایش دمای کره زمین، تغییر الگوهای آب و هوایی، ذوب شدن پوشش یخی و به دنبال آن بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌­ها، از بین رفتن و در معرض تهدید قرار گرفتن ...

عنوان مقاله [English]

Do economic companies adhere to their environmental obligations?

نویسندگان [English]

  • Nadia Kamali
  • Mohammad Fayyaz
Assistant Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
  1. روزنامه دنیای اقتصاد، 1393. شماره روزنامه، 3421. شماره خبر، 861104.
  2. Allen, M.W. and Craig, C. A., 2016. Rethinking corporate social responsibility in the age of climate change: a communication perspective. International Journal of Corporate Social Responsibility, 1:1, 2-11p.
  3. Blackburn, W. R., 2007. The sustainability handbook: the complete management guide to achieving social, economic and environmental responsibility. London: Earthscan. 789p.
  4. Chaudhri, V., 2014. Corporate Social Responsibility and the Communication Imperative Perspectives from CSR Managers. International Journal of Business Communication, 53(4): 419-442.
  5. Craig, C.A., 2016. Energy consumption, energy efficiency, and consumer perceptions: a case study for the Southeast United States. Applied Energy. 164p. (In press).