گفتگوی چالشی با رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

نوع مقاله : گفتگوهای چالشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 استاد پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

بحران‌های طبیعی کشور از جمله تغییر اقلیم، زوال اکوسیستم و تغییر کاربری اراضی از آنجا که بیشتر به‌دلیل رویکردهای غیر علمی، ساده‌انگارانه و بی‌تدبیری به‌وجود آمده‌اند مقابله با آنها نیز بیش از هر چیز نیازمند نگاه علمی و پژوهشی است. در این میان مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور که از خرد جمعی پژوهشگران در این زمینه سود می‌برد می‌تواند با نگاه علمی و محققانه به کنترل و مدیریت چالش‌های طبیعت ایران کمک شایانی بکند. در این راستا دکتر پریسا پناهی مدیر اجرایی نشریه طبیعت ایران، میزبان دکتر عادل جلیلی، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور بود تا اندیشه‌ها و رویکرد مدیریتی وی در زمینه‌های مورد بحث، بررسی شود. اولویت‌بندی بحران‌های منابع طبیعی ایران، روش‌های کاهش فشار بر جنگل‌ها، بررسی مدیریت جامع حوزه آبخیز، بحث تنفس و استراحت جنگل، گروه‌های راهبردی منابع طبیعی و رویکردهای فعلی و آتی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در حوزه کاری خود از جمله مباحث مطرح شده در این گفت‌وگوی طولانی بود که حاصل آن اکنون پیش روی شماست.

عنوان مقاله [English]

Challenging Talk

نویسندگان [English]

  • Parisa Panahi 1
  • Adel Jalili 2
1 Assistant Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Professor, research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.