نقدی بر کتاب «ویژگی‌های زیستی درختان کنار در ایران و معرفی سایر گونه‌های جنس Ziziphus»

نوع مقاله : نقد کتاب

نویسنده

استادیار، بخش تحقیقات جنگل، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،‌ تهران، ‌ایران.

10.22092/irn.2023.130373

چکیده

جنس Ziziphus از تیره تنگرس (Rhamnaceae) یکی از جنس‌های گیاهی است که با داشتن گونه‌های متعدد درختی و درختچه‌ای با ویژگی‌های اکوفیزیولوژیکی مختلف، توان گسترش را در هر پنج قاره جهان دارد. این جنس با 6 گونه، زیرگونه و دورگ و بیش از 10 رقم در سطح کشور، یکی از جنس‌های ارزشمند چندکاربردی است که سهم بسزایی در حفاظت خاک، تولید علوفه، تهیه غذا، داروهای گیاهی، فراورده‌های بهداشتی، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، مقابله با ریزگرد، مقابله با آلودگی هوا، زیباسازی و فضای سبز، بادشکن‌های زنده، پناهگاه پرندگان و حشرات مفید و درنهایت تنوع زیستی و پایداری اکوسیستم‌های طبیعی دارد. برخورداری از ریشه‌های عمیق و گسترده، ساختمان برگ مخصوص، خزان برگ‌ها، توانایی تولید پاجوش، دارا بودن ذخیره نشاسته در ریشه و براق بودن برگ (در عناب)، سختی چوب، خمش‌پذیری شاخه‌ها، توان مقابله با انواع تنش‌ها (خشکی، آتش‌سوزی، قطع، سیلاب، هجوم ملخ، حمله جوندگان و سرشاخه‌خواران، طوفان شن، ریزگرد، آلودگی هوا و غیره) از ویژگی‌های این جنس است. با توجه به تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، ظهور روزافزون پدیده ریزگرد، توسعه صنعت و افزایش انواع آلاینده‌ها در محیط‌زیست، کاهش پوشش گیاهی و افزایش فرسایش خاک، ضرورت توسعه فضای سبز شهری و جنگل‌کاری، ضرورت تولید غذا، دارو و مواد بهداشتی، توسعه، کاشت، نگهداری و حفاظت گونه‌های جنس Ziziphus در کشور ضرورتی است که این کتاب می‌تواند راهنمای ارزنده‌ای برای مجریان و دست‌اندرکاران سازمان‌های اجرایی باشد.

عنوان مقاله [English]

A review of the book "Biological characteristics of Christian Thorn Trees in Iran and description of other Ziziphus species"

نویسنده [English]

  • Hashem Keneshloo
Assistant Prof., Research Institute of Forests and Rangeland, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-