مکانیسم‌های جدید تنظیم‌کننده پاسخ گیاه به دما

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

دانشیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

10.22092/irn.2023.129956

چکیده

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا با غروب خورشید خسته می‌شوید؟ چرا برخی از گلبرگ‌های گل در روز باز می‌شوند و در شب بسته می‌شوند؟ یا حتی پروانه‌های شهریار ((monarch butterflies چگونه می‌دانند که چه زمانی به جنوب مهاجرت کنند؟ موجودات زنده با مکانیسمی به نام ساعت شبانه‌روزی یا ساعت سیرکادین (circadian clock) می‌توانند پیش‌بینی کنند که ساعت چند است. در گیاهان حدود 20 تا 30 ژن شناخته شده است که با استفاده از علایم محیطی مانند نور و دما، در عملکرد ساعت سیرکادین دخالت دارند.
پژوهش‌هایی که توسط دیمیتری نوسینو (Dmitri Nusinow) و ماریا سورکین (Maria Sorkin)، از مرکز علوم گیاهی دانفورت Danforth)) انجام شده، یک کمپلکس پروتئینی جدید را در Arabidopsis spp. شناسایی کرده است که در پاسخ به سرد شدن هوا در غروب، ساعت سیرکادین را تنظیم می‌کند. نتایج تحقیقات آنها در نشریه Plant Physiology در سال 2023 به چاپ رسیده است.
سورکین نویسنده اول مقاله می‌گوید: «ساعت برای گیاهان ضروری است تا به محرک‌های دما به‌درستی پاسخ دهند، با تغییرات دما سازگار شوند و از تنش جان سالم به در ببرند». او ادامه می‌دهد: «ما کمپلکس پروتئینی جدید RVE8-LNK-COR را شناسایی کردیم که پاسخ به دما را تنظیم می‌کند. این سه پروتئین با خنک شدن هوا در عصر با هم بر‌هم‌کنش می‌کنند و زنگ غروب را برای گیاه به صدا در می‌آورند». نوسینو می‌گوید: «گروه تحقیقاتی ما در حال پژوهش روی کمپلکس‌ پروتئینی در زمان‌های مختلف روز است».

عنوان مقاله [English]

New mechanisms regulating plant response to temperature

نویسنده [English]

  • Parvin Salehi Shanjani
Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangeland, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran