تولید و فراوری گل‌‌محمدی در ایران

نوع مقاله : دیدگاه‌ها

نویسندگان

1 استاد پژوهش، بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایران

2 کارشناس پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایران

3 استادیار پژوهش، بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایران

10.22092/irn.2023.129557

چکیده

کشت و مصرف گل‌‌محمدی (.Rosa damascene Mill) در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و ایران یکی از خاستگاه‌های آن است (Chevallier, 2001).
اعتقاد بر این است که تقطیر گل‌‌محمدی برای تولید اسانس در اواخر قرن هفتم پس از میلاد آغاز شده و ایران تا قرن شانزدهم، تولید‌کننده اصلی اسانس رز بوده و آن‌‌ را به سراسر جهان صادر می‌کرده است (Tabaei-Aghdaei et al., 2007؛ Rusanov et al., 2005؛ Guenther, 1952).
در حال حاضر، ایران و پس از آن ترکیه و بلغارستان، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل‌‌محمدی در جهان محسوب می‌شوند. بیش از 70درصد گل‌‌محمدی دنیا در ایران تولید می‌شود و می‌توان گفت مهم‌ترین گیاه دارویی در ایران، پس از زعفران، گل‌‌محمدی است.
سطح زیر کشت وسیع گل‌‌محمدی در کشور، سابقه دیرینه گلاب‌گیری سنتی، تولید گلاب و اسانس در سطح صنعتی و از آنها مهم‌تر خواص دارویی و عطر خوش‌بوی گل‌‌محمدی، مصرف وسیع گلاب و سایر فراورده‌های گل‌‌محمدی در بین مردم ایران و کشورهای دیگر، به‌‌ویژه کشورهای همسایه، باعث اهمیت ویژه ‌این گیاه در کشور شده است (سفیدکن، 1396).

عنوان مقاله [English]

Production and processing of roses in Iran

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Sefidkon 1
  • vdoud samadi 2
  • Mahshid Rahimifard 3
  • Razieh Azimi Atergeleh 3
  • Amirhossein Taghizadeh 3
1 Professor, research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 research expert, research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., Research Institute of Forests and Rangeland, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

-

زرگری، ع.، 1376. گیاهان دارویی، جلد اول. تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ایران، 976 صفحه.
سفیدکن، ف.، 1396. قابلیت بالای اشتغال‌زایی با توسعه کشت و فراوری گل‌‌محمدی. نشریه طبیعت ایران، 2(6): 97.
سفیدکن، ف.، میرزا، م.، عصاره، م.ح. و مشکی‌‌زاده، س.، 1387. بهینه‌‌سازی اسانس گل محمدی با استفاده از گلاب. نشریه پژوهش و سازندگی، ویژه‌نامه منابع طبیعی، 21: 30-21.
مؤمنی، ت. و شاهرخی، ن.، 1395. اسانس‌های گیاهی و اثرات درمانی آنها. تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ایران، 172 صفحه.