امارات، میزبان نشست تغییر اقلیم در COP28

نوع مقاله : ستون‌ها

نویسنده

دانشیار پژوهش، موسسۀ تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران.ایران.

10.22092/irn.2023.129544

چکیده

بیست و هشتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم (COP28) از روز پنجشنبه 30 نوامبر تا روز سه‌شنبه 12 دسامبر 2023 میلادی (9 تا 21 آذر ماه سال 1402) در محل Dubai Expo City ابوظبی در امارات متحده عربی برگزار می‌شود.
امارات پس از مصر دومین کشور در خاورمیانه است که میزبان نشست COP خواهد بود. UNFCCC این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرد که امارات متحده عربی از طرف گروه آسیا- اقیانوسیه در COP26 در گلاسکو، اسکاتلند در سال 2021 مورد حمایت متفق‌القول قرار گرفت. امارات متحده عربی یک تولیدکننده بزرگ نفت و گاز است، رئیس اجلاس COP28 سلطان‌الجابر است که رئیس شرکت ملی نفت (و گاز) ابوظبی (امارات) ADNOC (Abu Dhabi National Oil Company) است. انتصاب الجابر به‌عنوان رئیس COP28 در ژانویه، انتقادات زیادی را برانگیخت. گاردین در ماه آوریل فاش کرد که امارات متحده عربی دارای سومین برنامه بزرگ خالص صفر در جهان برای توسعه نفت و گاز است. پیش‌بینی می‌شود، بیش از هشتاد هزار شرکت‌کننده، شامل 140 رئیس دولت و بیش از پنج هزار نفر از رسانه‌های حرفه‌ای در این نشست حضور یابند. به گفته دکتر سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته و فرستاده ویژه برای تغییرات آب‌و‌هوا، COP28 مصادف است با روز ملی امارات متحده عربی که 2 دسامبر است (GMI).

عنوان مقاله [English]

The UAE will host the COP28 climate change summit

نویسنده [English]

  • Mostafa Jafari
Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extention Organization (AREEO), Tehran, Iran.