نتایج نشان می‌دهد خاک در میانه غربی ایالات متحده 10 تا 1000 برابر سریع‌تر از آنچه که تشکیل می‌شود، در حال فرسایش است.

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

پژوهشگر، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

10.22092/irn.2023.129139

چکیده

محققان دانشگاه ماساچوست (Massachusetts) به‌تازگی اعلام کردند، کشف و پی‌بردن علوم مختلف همچون سیاست کشاورزی داخلی، امنیت غذایی جهانی و برنامه‌های کاهش تغییرات آب‌و‌هوایی، بر سرعت فرسایش خاک اثرگذار است. سرعت فرسایش خاک در میانه غربی ایالات متحده 10 تا 1000 برابر بیشتر از سرعت فرسایش پیش از کشاورزی است.
این مطالعه که در مجله زمین‌شناسی منتشر شد، از عنصر کمیاب بریلیوم10 (beryllium-10) یا 10Be استفاده می‌کند، زمانی که ستارگان کهکشان راه شیری منفجر می‌شوند و ذرات پر انرژی به نام پرتوهای کیهانی را به سمت زمین می‌فرستند و هنگامی که ترکش کهکشانی به پوسته زمین برخورد می‌کند، اکسیژن را در خاک از هم جدا می‌کند و مقادیر اندکی از عنصر بریلیوم10 را بر جای می‌گذارد که می‌توان از آن برای تعیین‌ دقیق سرعت متوسط فرسایش در طول هزاران تا میلیون‌ها سال استفاده کرد.
آیزاک لارسن (Isaac Larsen) پرفسور زمین‌شناسی در UMass Amherst و نویسنده ارشد مقاله می‌گوید: «ما به 14 تکه کوچک از دشت‌های بومی باقی‌مانده که هنوز در یوا (Iowa)، مینه‌سوتا (Minnesota)، داکوتای جنوبی (South Dakota)، نبراسکا (Nebraska) و کانزاس (Kansas) وجود دارند، رفتیم و از یک اوگر دستی (Hand Auger) برای جمع‌آوری هسته‌های عمیق خاک، که حتی به آخرین عصر یخ‌بندان باز می‌گردند، استفاده کردیم. ما این خاک را به آزمایشگاه خود در UMass انتقال دادیم، آن را الک کرده تا دانه‌های شن و ماسه را جدا کنیم. هر چیزی جز کوارتز حذف، سپس کمی از آن را با یک قاشق برای جدا کردن عنصر بریلیوم10 برداشته و طی یک فرایند خالص‌سازی شیمیایی این کار انجام شد.

عنوان مقاله [English]

Soil in midwestern US is eroding 10 to 1,000 times faster than it forms, study finds

نویسنده [English]

  • Tahere Alizadeh
Research Expert, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran