دانشمندان اسرار ژنتیکی درختان مانگرو مقاوم به تنش را فاش کردند.

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

دانشیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

جنگل‌های مانگرو، اکوسیستم مهمی برای سیاره زمین هستند که از خطوط ساحلی در برابر فرسایش محافظت و آلاینده‌ها را از آب فیلتر می‌کنند و به‌عنوان محلی برای تکثیر و زندگی، از ماهی‌ها و سایر موجودات حمایت می‌کنند. آنها همچنین، نقش مهمی در مبارزه با گرمایش زمین دارند و تا چهار برابر بیشتر از جنگل‌های بارانی در یک منطقه معین، کربن ذخیره می‌کنند. جنگل‌های مانگرو، با وجود اهمیتی که دارند، با سرعت زیادی در حال تخریب هستند و پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل فشار انسان و بالا آمدن سطح دریاها، تا ۱۰۰ سال آینده ناپدید شوند.
پژوهشگران مؤسسه علوم و دانشگاه علوم و فناوری اوکیناوا (OIST) ژنوم درخت Bruguiera gymnorhiza را در مناطق شور ساحلی و کمتر شور حاشیه رودخانه‌ای رمزگشایی کرده و نشان داده‌اند که چگونه این گیاه، ژن‌های خود را برای مقابله با تنش تنظیم می‌کند. یافته‌های آنها به‌تازگی، در New Phytologist منتشر شد. دکتر متین میریگانه (Matin Miryeganeh)، نویسنده اول این مطالعه اظهار می‌دارد: «مانگروها مدل ایدئالی برای مطالعه مکانیسم مولکولی تحمل به تنش هستند، زیرا به‌طور طبیعی با عوامل تنش‌زا مقابله می‌کنند.»

عنوان مقاله [English]

Scientists reveal genetic secrets of stress-tolerant mangrove trees

نویسنده [English]

  • Parvin Salehi Shanjani
Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangeland, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran.