علفزارها چگونه به تغییرات آب‌و‌هوایی واکنش نشان می‌دهند؟

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

کارشناس ارشد، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

چکیده

افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن موجود در جو و وقوع هم‌زمان تغییرات آب‌و‌هوا منجر به کاهش عملکرد پوشش گیاهی علفزارهای غنی در قرن گذشته شده است.
پرفسور هانس اشنایدر (Hans Schnyder)، استاد برجسته مرتع در دانشگاه TUM (دانشگاه صنعتی مونیخ) می‌گوید: دانشمندان بر‌اساس آزمایش‌های میدانی و با توجه به افزایش غلظت دی‌اکسید‌کربن و گرم شدن غیرطبیعی زمین، به خوبی بر چگونگی تأثیر تغییرات آب‌و‌هوایی بر پوشش گیاهی علفزارها آگاهی دارند. محققان براساس آزمایش انجام شده در پارک گراس در روتامشتد (Park Grass at Rothamsted)، نشان دادند آثار تغییرات آب‌وهوایی در آینده نسبت به وضعیت مواد مغذی پوشش گیاهی علفزارها در گذشته پیش‌بینی شده است. در­واقع مکانیسم‌های درونی گیاهان به افزایش دی‌اکسید‌کربن موجود در جو واکنش نشان می‌دهند.
از سال ۱۸۵۶، محققان در Rothamsted، آثار گوناگون کودهای شیمیایی را روی عملکرد و ترکیب گیاهان موجود در علفزار آزمایش کرده‌اند. نمونه‌های برداشت‌شده از زمان شروع آزمایش‌ها، نگهداری شده و هم‌اکنون برای بررسی مواد مغذی، ‌ترکیب ایزوتوپ کربن و اکسیژن زیست‌توده در اختیار محققان قرار گرفته‌ است.

عنوان مقاله [English]

How grasslands respond to climate change

نویسنده [English]

  • Maryam Masoom Tamimi
Research Expert, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

---