تصحیح سیاست جهانی تنوع زیستی: جلوگیری از تکرار اشتباهات پیشین

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

استادیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران،

چکیده

اهداف بین‌المللی برای ارتقای تنوع زیستی، باید در کلیه کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل متحد (CBD: Convention on Biological Diversity) و در سطح ملی محقق شوند. این امر، یکی از چهار توصیه، برای بهبود استراتژی‌های جهانی برای توسعه تنوع زیستی است. محققان بررسی می‌کنند که چرا این اهداف، تاکنون، از دست رفته‌اند و گزینه‌های مشخصی را برای اصلاح این سیاست‌ها، ارائه می‌دهند.
از سال 1992، یعنی زمان شکل‌گیری کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل (CBD) در ریودوژانیرو، کشورهای عضو، استراتژی‌های بین‌المللی را که سبب متوقف شدن زوال سریع تنوع زیستی می‌شوند، به‌طور مرتب تعیین و تصویب کرده‌اند. سران کشورها، در سال 2002، چشم‌انداز و اهداف تنوع زیستی را برای سال 2010، تصویب کردند. هشت سال بعد، با اینکه در این زمینه، پیشرفت ناچیزی حاصل شده بود، 20 هدف جدید و حتی بلند‌پروازانه‌تر برای ده سال آینده تنظیم کردند. در سال گذشته، به روشنی مشخص شد این اهداف نیز محقق نشده است و نابودی تنوع زیستی، بی‌وقفه و مداوم، ادامه دارد.

عنوان مقاله [English]

Fixing global biodiversity policy: Avoiding repeating old mistakes

نویسنده [English]

  • Khalil Karimzadeh Asl
Assistant Prof., Research Institute of Forests and Rangeland,s Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

---