1-تئوری های علمی تغییر اقلیم و تئوری توطئه 2-بحران نیروی انسانی و چالشی برای توسعه

نوع مقاله : ستون‌ها

نویسندگان

1 استاد، مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 دانشیار، بخش تحقیقات مرتع، موسسۀ تحقیقات جنگل‌‌ها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران

چکیده

1- 
تئوری های تغییر اقلیم در ابعاد مختلف قابل بررسی می باشند. بخشی از آنها به مبانی نظری تغییرات اقلیمی ارتباط دارند. این مبانی مبتنی بر اصول علمی هستند که صحت قطعی وقوع بعضی از پدیده ها را بیان می دارند و یا مورد بحث و چالش قرار می دهند. مبانی نظری طرح شده بر اصولی قرار گرفته اند که علوم و دانش بشری تا کنون به آنها دست یافته است.
بخشی از این مبانی نظری بر روی یک موضوع و یا پدیده خاص تمرکز پیدا کرده اند و برخی دیگر چند موضوع مرتبط و پیوسته را از نظر مفهومی پوشش می دهند.
مخالفین و موافقین با مبانی نظری مرتبط با تغییر اقلیم، می بایست اصول علمی مورد استناد در این مبانی را، شالوده و اساس نظرات خود قرار دهند، تا مبتنی بر معیار ها و شاخص های پذیرفته شده علمی، قابلیت قضاوت منطقی را برای دانشمندان و علاقمندان به علوم فراهم نماید.
2-
طبق معمول پیرو فراخوان جذب هیات علمی، دو سهمیه برای موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور از طرف وزارت علوم منظور شده بود. حدود 34 نفر برای این دو پست متقاضی شده بودند که بعد از بررسی از نقطه­نظر ضوابط اعلام شده جذب، 26 نفر به مصاحبه دعوت شدند. طبیعی است که انتخاب دو نفر از بین این 26 نفر کار بسیار سختی بود. در حین مصاحبه، موقعیت علمی، اجتماعی و شخصیتی این افراد، انعکاس وضعیت جوانان تحصیل­کرده این نسل بود. اغلب با زحمات زیاد این مسیر طولانی تحصیل را طی کرده بودند و در این مسیر، سرمایه کشور، خانواده و از همه مهم­تر بهترین دوران عمرشان را هزینه کرده بودند.  بیشتر آنها جوانان با سواد و توانمندی بودند و با اشتیاق تمام تلاش داشتند آموزه­های علمی خود را نمایان کنند. سن آنها بین 33 تا 39 سال بود. بجز دو تا سه نفر، سایرین مجرد بوده و تشکیل خانواده نداده بودند و در عین حال که خیلی با انگیزه نشان می­دادند ولی هاله­ای از نگرانی و ناامیدی در چهره و کلام آنها قابل مشاهده بود.

عنوان مقاله [English]

1-Scientific theories of climate change and conspiracy theory 2-Manpower crisis, a challenge for development

نویسندگان [English]

  • Adel Jalili 1
  • Mostafa Jafari 2
1 Professor, research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Associate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran