دوستان قدیمی و دشمنان جدید: تاریخچه تکاملی چگونه می‌تواند تأثیرات هجوم و طغیان حشرات را پیش‌بینی کند؟

نوع مقاله : اخبار علمی و تحلیلی

نویسنده

پژوهشگر، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

مدل طراحی‌شده توسط محققان، جنگلبانان را قادر می‌سازد تا پیش‌بینی کنند، طغیان کدام‌یک از آفات غیر‌بومی مشکل‌ساز خواهد شد. این مدل به مدیران کمک خواهد کرد تا منابع خود را با هدف جلوگیری از مرگ گسترده درختان اختصاص بدهند.
حدود 450 گونه حشره غیر‌بومی و گیاهخوار و بیشتر بی‌ضرر در جنگل‌های آمریکای شمالی زندگی می‌کنند، اما تعدادی از آنها، باعث تخریب محیط‌زیست جدیدشان می‌شوند و با حمله به درختان، سالانه بیش از 70 بیلیون دلار خسارت وارد می‌کنند. مشکل اصلی محققان، عدم آگاهی نسبت به این موضوع است، کدام حشره به‌عنوان «آفت مضر و مهاجم در آینده» ظهور خواهد کرد.
گروهی به سرپرستی دانشگاه واشنگتن، که بیشتر به مطالعه تاریخچه تکاملی تعامل‌های گیاه- حشره می‌پردازد، روشی را برای درک چگونگی رفتار حشرات غیر‌بومی در محیط‌های جدید شناسایی کرده است. مدل طراحی‌شده آنها در مجله اکولوژی و تکامل (Ecology and Evolution) منتشر شده است.
پاتریک توابین (Patrick Tobin)، استادیار دانشکده علوم محیط‌زیست و جنگل و یکی از مدیران پروژه می‌گوید: «موضوع مهم و موردتوجه محققان طی چندین دهه این است که چه چیزی برای این مهاجمان بسیار خاص جلوه می‌کند؟ این مدل پتانسیل دارد تا روش پیش‌بینی میزان تأثیر گونه‌های غیر‌بومی را تغییر داده و منابع محدود را برای کاهش این تأثیرات اولویت‌بندی کند.»

عنوان مقاله [English]

Old friends and new enemies: How evolutionary history can predict insect invader impacts

نویسنده [English]

  • Reihane Gholami
Research Expert, Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran