استفاده از روش‌های انبارداری مناسب ساقه یا تفاله نیشکر (باگاس)، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و حیاتی برای صنایع چوب کشور

نوع مقاله : دیدگاه‌ها

نویسندگان

1 استادیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 دانشیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

تعداد زیادی واحدهای صنایع چوبی کوچک و بزرگ در کشور فعالیت دارند که حدود 66 درصد از آن­ها در شمال کشور مستقر شده‌­اند. این واحدهای صنعتی نیازمند به ماده چوبی خام و دیگر فرآورده­‌های آن می‌­باشند. این صنایع شامل واحدهای تولید روکش، نئوپان، MDF ، کاغذ، مبلمان و ... می­‌باشند. صنایع مربوطه سالانه بیش از 6 میلیون متر مکعب چوب را به مصرف می‌­رسانند. آمارها حاکی از این است که در سال 1395 میزان کمبود چوب برای صنایع مذکور بالغ بر یک میلیون متر مکعب بوده است و در صورت راه‌­اندازی واحدهای در دست احداث، مقدار کمبود چوب بالغ بر 6 میلیون متر مکعب خواهد بود. کمبود ماده اولیه، مشکلات فرآیندی و عدم رضایت‌مندی مشتریان از کیفیت محصولات تولیدی، سبب گردیده است که اکثر صنایع مذکور  با کمتر از ظرفیت و توان واقعی و اسمی خویش مشغول به فعالیت باشند. لذا سالانه مقادیر هنگفتی ارز صرف واردات محصولات فوق می­‌گردد. مطالب ذکر شده گویای این واقعیت است که از یک سو باید با دوراندیشی و برنامه‌ریزی­‌های بلندمدت در فکر جایگزینی برای مواد اولیه لیگنوسلولزی چوبی بود و از سوی دیگر با شناخت صحیح از منابع لیگنوسلولزی جایگزین، به این مهم اهتمام ورزید. کشور ایران به دلیل تنوع آب و هوایی، از منابع لیگنوسلولزی متنوعی برخوردار است، لذا می‌­توان با سیاست‌­گذاری­‌های مناسب از سایر منابع لیگنوسلولزی ...

عنوان مقاله [English]

The use of appropriate storage methods of bagasse; an inevitable and vital necessity for the country's wood industry

نویسندگان [English]

  • Masoud Reza Habibi 1
  • Saeid Mahdavi 2
1 Assistant Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Assiociate Prof., Research Institute of Forests and Rangelands, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
- شمسی، س. س. و وطنی، ل.، 1396. نیاز صنایع چوب و کاغذ کشور به ماده اولیه چوبی و راهکارهای تامین آن با توجه به تغییرات به‌عمل آمده در بهره‌­برداری چوبی از جنگل‌ها. همایش ملی دانش و نوآوری در صنعت چوب و کاغذ با رویکرد زیست محیطی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران،1-2 آذر ماه، 1396: 1-9.
- حبیبی، م.، حسین‌خانی، ح.، مهدوی، س.، لتیباری، ا. و طبری، ف.، 1392. بررسی تاثیر دو روش انبارداری (عدل‌بندی و فله‌ای) بر ویژگی‌های کاربردی باگاس و تخته ساخته شده از آن. گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، تهران، 115صفحه.
طبری، ف.، 1390. منابع بالقوه‌­ای که به هدر می­روند (با رویکرد استفاده از تفاله نیشکر(باگاس) به‌عنوان با ارزش‌ترین ماده جایگزین درصنایع سلولزی). نخستین همایش ملی نقشه راه تامین مواد اولیه و توسعه صنایع چوب و کاغذ کشور در افق 1404، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، 29-30 آذر، 1390: 157-171.
- Adam, A.B.A., Basta, A.H. and El-Saied, H., 2012. Properties of medium-density fiberboards from bagasse digested with different retention times. Forest products journal, 62(5): 400-405.
- Lois-Correa, J., Flores-Vela, A., Ortega-Grimaldo, D. and Berman-Delgado, J., 2010. Experimental evaluation of sugar cane bagasse storage in bales system. Journal of applied research and technology, 8(3): 365-375.
- Singh, N., 2008. Influence of fungal diversity and production of cellulolytic enzymes on decay of stored bagasse. Doctoral dissertation, University of Pretoria, 120p.